Visa ett inlägg
Oläst 2008-03-24, 12:21 #8
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Originally posted by jonny@Mar 24 2008, 10:50
Intressant i sammanhanget är att jag hört att AMS har nån söka-jobb-kurs där de arbetssökande får veta att det inte är någon idé att söka platserna när de väl annonseras ut. Det är bara om du hinner FÖRE annonsen som du kan få jobb enligt den.
Visst förekommer det, men det är en vrickad inställning.
Kallas Jobbjakten (för unga, i mitt fall) och tyvärr sån skit jag hamnade i när jag skrev in mig på Arbetsförmedlingen. Tror nog så gott som alla tyckte den kursen var skit. Handlade mycket om att sälja sig till ett företag, tvinga på en produkt (en anställning). Om arbetsgivaren sade nej skulle man tjata om att åtminstone få boka ett möte.

Vi var väl runt ett 20-tal som var med i Jobbjakten för unga. Intressant när den som höll i kursen (en privat aktör betald av AMS) frågade runt "Så har ni ringt till 30 olika företag som ni fick i uppdrag att göra förra veckan".

Svaren "Öh... Eh... Inte klar" osv. från så gott samtliga deltagare.

Efter jobbjakten förpassades man till "Jobbgaranti för ungdomar" där man fick gå på liknande möten fast nu med AMS-förmedlare. Vad vi gjorde? Fick tiden att gå genom att bland annat att man fick läsa andras jobbansökningar/CV och sedan fick man vara den personen och en annan fick vara arbetsgivare under en intervju. Blev ju bara pinsamt och jobbigt att gå igenom.

Under min tid som inskriven på AMS har jag bara fått fylla i massa Redovisning av sökta jobb och ingen arbetsförmedlare har kommit med förslag på jobb. Istället sitter man här och söker massa jobb som säkerligen 100-tals också söker, samtidigt som man inte har någon arbetslivserfarenhet.

Dock verkar de olika Arbetsförmedlingarna runt om i landet arbeta mycket olika. Vissa, som den jag är inskriven på, riktar in sig på meningslösa åtgärder medan andra tydligen kontaktar arbetsgivare och ger förslag på exempelvis fem lämpliga kandidater för jobbet. Synd att man hamnade i en dålig Arbetsförmedling...
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat