Supermoderator
|
|
Reg.datum: Jun 2005
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Jun 2005
|
Det råder en hel del missuppfattningar här om vad väktare får och inte får göra.
De FÅR ingripa och GRIPA en person (ja, eller flera då) som gör sig skyldiga till brott där fängelse kan följa på brottet (vilket är i princip alla brott, med några få undantag. De flesta gör nog också detta om de har en möjlighet. För övrigt FÅR även vem som helst göra det, ett så kallat envarsgripande, under samma villkor.
Skillnaden mellan väktaren och dig är att han åtnjuter ett tjänstemannaskydd och den som ger sig på honom kan åtalas för våld mot tjänsteman och det skall enligt lagen straffas hårdare. Han har alltså ett bättre skydd än du.
Jag har personligen varit med om ganska många tillfällen där väktare gripit gärningsmän och jag vet att det inte brukar vara så att väktare backar om det inte finns särskild anledning till det.
Jag skulle tro att den stora nackdelen är att de inte hinner fram innan det är för sent, vilket givetvis är samma problem som polisen har, men i större omfattning då de inte har samma resurser. Det finns ju väldigt många fler patrullerande/ronderande väktare än det finns poliser på stan.
Vilka befogenheter väktarna har beror ju också på ditt avtal med väktarbolaget. Du kan avtala en hel serie åtgärder, det brukar inte vara något problem.