 |
Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
|
Jag kan ge ett exempel på managed hosting.
En kund har en bokningssajt.
Han betalar 650kr/mån för att vi ska sköta systemuppdateringar, hålla koll på backuper,
Det är standardutförandet. Till det kommer några extra rutiner.
Sen har han även specificerat att han vill att vi kollar att en tjänst på systemet går. Den brukar generera minnesläckor lite då och då. Så vi har lagt upp ett bash-script som övervakar den.
Går den ned så startas den om, men skickar samtidigt ett mail till oss så vi ska "verifiera" att tjänsten startas om korrekt.
För kunden har vi även satt upp en incidensresponsplan.
Vid olika händelser så ska vi vidta olika åtgärder.
T.ex. akuta grejer så vill han att vi ringer direkt, alla tider på dygnet. För andra mindre akuta grejer så ska vi ringa nästföljande arbetsdag.
Vissa grejer kräver bara en ticket eller mail.
Så långt är allt okej.
Det finns fördel med att välja inhyrd personal, men det finns även fördel att köra direkt på datacentret. Är det något problem som kräver att man gör vissa saker som bara datacenterpersonal har tillgång till. Ja då är det fördel datacenter. Krävs inte sådant och allt kan skötas per distans, ja då är det fördel inhyrd för kostnaden minskas säkert.
|