Visa ett inlägg
Oläst 2008-03-21, 07:09 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Patent finns därför att företag ska våga satsa på forskning och utveckling. Syftet med patent är inte att ge bort monopol på enskilda marknader till den som är först. Investerar du 300 miljoner för att forska fram ett läkemedel så är det motiverat att du får ensamrätt till läkemedlet under en tid. Med hjälp av ett patent så skyddar du din investering.

Vi tar ett exempel. Min affärsidé är att sälja semesterresor till Mars. Även om jag är först med den idén så kan jag inte patentera den. Vad jag däremot kan få patent på är alla tekniska innovationer som möjliggör resan till Mars och som mitt företag har utvecklat. Jag kan dock aldrig hindra andra företag ifrån att utveckla sina egna lösningar och att sedan konkurrera med mig.

Av det du skriver så låter det som att du har en affärsidé som du vill ha monopol på. Men det går inte att köpa monopol i Sverige (bortsett från brädspelet då). För att få veta om din idé är patenterbar så måste du presentera den för någon som är insatt i sådana frågor. Förslagsvis en patentjurist. Finns det ingen lärare på din skola som har grundläggande kunskaper i företagande och juridik och som du kan fråga om råd till att början med?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat