Visa ett inlägg
Oläst 2008-03-20, 21:01 #13
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
De menar helt enkelt att om du programmerar proceduralt så får du själv hålla reda på dina variabler - programmerar du objektorienterat så sköter objekten detta åt dig.

Se det hela som en fabrik. Du en massa maskiner (funktioner) som kan göra olika saker. För att tillverka något behöver du dessutom en massa material (variabler). Om du programmerar proceduralt så har du en massa väloljade maskiner men du har allt materialt spritt utöver hela fabriken. Om du däremot programmerar objektorienterat så har du rätt material liggande vid varje maskin och hela processen går snabbare och är enklare. Framförallt är risken mindre att du som programmerare bladar ihop material och skapar kaos i maskineriet…

Det är möjligt att den här förklaringen inte hjälper dig ett dugg men när du väl satt igång kommer du märka hur praktiskt det är att slippa tänka vilken variabel var det nu jag behövde för det och var finns den, etc.

Exempelvis så kan du använda ett beställningsobjekt där du kan hämta och spara adress, namn samt skicka beställningen - mycket enklare än att ha en funktion där du måste mata in namn, adress osv. varje gång när du skickar:

$olles = new Beställning("Olle", "Vägen 43", "Nånstad");
$olles->addProduct('Pepparkakor'); //Lägg till och ta bort produkter (till Olles besällning)
$olles->sendOrder(); //Beställningen skickas - all nödvändig information finns i objektet $olles
(Olle gör en beställning - objektet håller reda på vem som beställer, vart beställningen skall skickas osv.)
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat