Visa ett inlägg
Oläst 2008-03-20, 05:00 #15
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by mephisto73@Mar 19 2008, 20:07
Bra info, precis vad jag letade efter...
Hästhuvud modellen är väl sista utvägen. :-)

Men ring upp kunden och prata med dem, vet själv hur det kan vara. Företaget växer, likså antalet betalningar. Det blir ett mindre angenämt jobb och sitta stansa faktutor. Lika så när man är försenad med en betalning, ring upp och prata med leverantören. Har man ont pengar, och man har stora utgifter till en leverantör, så är en betalningsplan väldigt bra. och ta gärna själv initativet till detta, då ser leverantörer att du vill lösa problemet

Men dom flesta bruka sköta sig, särskilt ensilda firmor, dom har liksom lite för mycket att förlora att inte sköta sig. Sedan bero det från bransch till bransch.

Sedan kan t.e.x stora ABn vara kroniskasvåra på att betala tid. Men när jag har gjort affärer med Krigsmakten och Ericsson så har vi fått betalt i tid, det bruka vara säkra pengar.. Även om man måste ge dem 30 dagar faktura och kanske få vänta i 35 dagar. Lika så kommuner, det man kanske skall ha som krav på lite större företag , är att få ett skriftligt underlag. Räkna också med att många stora företag kör med inköpsnummer och liknade.

Många kör påminnelse via epost, men tänk att det finns faktisk stora grupper som inte läser Epost varje dag...
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat