Visa ett inlägg
Oläst 2008-03-17, 19:59 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Om det bara är en ordinarie faktura som förfallit så är det bara att ringa eller att skicka en påminnelse. Har de skött sina betalningar förut så är det förmodligen bara så att de glömt betala räkningen. Själv så är jag ibland slarvig med e-fakturor. Skriver jag inte ut dem i samma stund som jag får dem så glömmer jag ibland bort dem.

Om du har skickat en påminnelse och det visar sig att de inte vill eller kan betala så får du vända dig till ett inkassoföretag, eller direkt till kronofogdemyndigheten. Att lämna ett ärende vidare till KFM kostar 500 kr. Den summan lägger du på kravet som kunden är skyldig dig.

Som pokerstjärna skriver så är det brukliga att man använder sig av ett inkassobolag för att förenkla indrivningen av obetalda fakturor. Men det finns ingen lag som säger att du måste göra det innan du skickar en faktura till KFM.

Det är extremt vanligt att företag slarvar med betalningen av fakturor. För det mesta så rör det sig om slarv och inte en ovilja att betala. Då räcker det med att skicka en påminnelse några dagar efter det att den ordinarie fakturan förfallit.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat