Scientific – Om du använder kontantmetoden och dessutom tillämpar förskottsbetalning så gör du förmodligen helt rätt.
Jonny – Jag får väl skapa kreditfakturor som brukligt är. Men syftet med min första fråga var egentligen att försöka utröna om jag på något vis kunde undvika det. Det blir så otroligt mycket papper med tanke på hur besvärliga mina kunder kan vara. De händer att de i efterhand vill ändra i sin beställning två-tre gånger innan den är expedierad.
Jag har även låtit min programmerare göra ett litet system för verifikationer som sammanfattar varje dags försäljning. Det går åt en mindre regnskog för alla utskrifter.
Allt var enkelt och lätt på den tiden då man inte hade så många beställningar. Då gick det bra att pilla med en massa saker manuellt. Men nu behöver jag snart en extra lagerlokal bara för att få plats med bokföringen. Och minsta lilla manuella arbete blir otroligt krävande om jag måste göra det 10000 gånger om.
Jag önskar att jag kunde strunta i att bokföra all försäljning två gånger (eller fler i det fallet att kunden krånglar). Och helt enkelt bara bokföra en försäljning när jag har fått betalt. Det hade besparat mig så enormt mycket arbete. Det finns inga förenklade regler som skatteverket medger för oss stackars e-handlare?