Eftersom jag inte har påbörjat min försäljning ännu har jag inte bokfört någonting.

Jag tillhör även skaran som planerar att manuellt bearbeta alla beställningar och där finns det väl eventuellt vissa skillnader i hur man då bör göra. Notera även att jag inte "fakturerar" kunder i ordets ursprungliga bemärkelse utan enbart använder mig av förskottsbetalningar. Jag vet inte heller om vi är på samma sida men jag hoppas du förstår vad jag menar (även om jag knappt själv gör det).
Men hursomhelst!
För mig som använder kontantmetoden skulle ditt scenario utspela sig:
1. Jag mottager beställningen, tilldelar den ett ordernummer och instruerar sedan kund de betalningsalternativ som finns möjliga.
2. Om kund fullföljer beställningen genom att betala genererar jag en faktura med fakturanummer enligt serie och beställningen levereras.
Alternativ ->
1. Jag mottager beställningen, tilldelar den ett ordernummer och instruerar sedan kund de betalningsalternativ som finns möjliga.
2. Kund väljer att avbeställa och ingen betaling görs. Ingen faktura genereras och inget fakturanummer tilldelas och således skapas inga "hål" i bokföringen (förutom i ordernummerserien som för Skatteverket är ovesentlig).
Huruvida man använder sig av förskottsbetalning eller kreditkortsbetalning ser jag inte som någon skillnad, betalning sker ju i båda metoderna innan varor har levererats. Det viktiga är väl i fallet huruvida kunden betalar för beställningen eller inte. Gör han/hon det måste det genereras en faktura, även om kunden ångrar köpet vid senare tillfälle. Men som jag förstod det pratade vi om situationer där beställningar ändras/ångras innan köpet har fullbordats.
Gällande postförskott om då kund väljer att inte hämta ut försändelsen och den returneras vet jag inte riktigt hur man skall göra. Förmodligen är det lämpligast att generera en faktura i serien och skicka med försändelsen och när den återvänder helt enkelt "makulera" den med markering i bokföringen.