Visa ett inlägg
Oläst 2008-03-14, 00:05 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag är inte säker på någonting, även om både skatteverket och min bokföringskonsult verkar vara det. Jag skiljer på ordernummer och fakturanummer. Men eftersom jag inte säljer enbart mot faktura så måste jag använda mig av en annan nummerföljd (i mitt fall mina ordernummer). Jag vet inte om vi pratar om samma saker nu, men jag hoppas att ni har rätt på alla punkter (det skulle så klart underlätta för mig).

Vi tar ett vanligt scenario:

1. Kunden gör en beställning på hemsidan
2. Ni fakturerar kunden
3. Kunden ångrar köpet med stöd av distansavtalslagen
4. Ni makulerar fakturan och köpet

Vad bokför ni här? Bokför ni inte köpet som en kundfodran redan i steg 1 och 2? Hade ni gjort annorlunda om beställningen varit mot kreditkort eller postförskott?

Menar ni att det skulle vara någon skillnad rent bokföringsmässigt beroende på hur jag väljer att ta betalt – kort, postförskott eller kortbetalning? Jag kan se ert resonemang om varför man inte behöver bokföra någonting innan kunden blivit fakturerad (därmed skulle jag kunna slå ihop ordrar utan problem bara fakturorna sedan har en obruten nummerföljd). Men hur gör ni med kreditkortsbetalningar och postförskott (om ni nu har sådana)? Bokför ni dem endast en gång när ni får betalt och inte när ordern inkommer eller ni har expedierat den?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat