Visa ett inlägg
Oläst 2008-03-13, 23:27 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag håller med dig scientific. Men att lagen och skatteverket ställer orimliga krav på småföretagare är tyvärr mer regel än undantag.

Min bokföringskonsult säger i alla fall att varje beställning måste bokföras. En gång när den inkommer och en gång när jag får betalt. Dock har man enligt skatteverket rätt att klumpa ihop transaktioner och bokföra dagens försäljning som en post. Men det måste fortfarande framgå ur verifikationen vilka ordrar som ingår i posten (ordernummer i obruten följd).

Så jag tror att skatteverket skulle ha starka invändningar mot sättet som du bokför dina köp på. Som jag förstår det så bokför du endast köpet när du fått betalt (dvs när det är avslutat) och inte när beställningen inkommer i form av en order? Med tanke på hur många outlösta postförskott som kommer i retur och hur många kunder som ångrar sina köp så underlättar det enormt om man gör på det viset.

Frågan är hur illa det är att göra på det viset. Att skatteverket inte gillar det vet jag. Men frågan är vad som händer vid en eventuell revision. Det är stor skillnad på en tillsägning, böter och att skaka galler i ett halvår.

FredrikMH – Det är så jag har valt att göra nu. Men jag vill slå ihop dagens försäljning och bokföra den som en post och därför skriver jag inte ut en enskild verifikation för varje beställning. Frågan är om jag inte måste bokföra ”köpet” även om jag har makulerat ordern. Frågan är om skatteverket accepterar att det finns ordrar som aldrig bokförts och där det bara står ”makulerad” i verifikationens orderserie.

Killen - Jag har tänkt på det också. Men det finns tekniska begränsningar i shoppen som inte tillåter det.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat