Jag ställer mig tveksam till att varje beställning måste bokföras, delvis beroende på hur man definerar beställning.
Av vad jag förstått ställs det krav på att verifikationsserier/fakturanumrering inte innehåller hål. Men i dagsläget är det orimligt att varje "beställning" skall bokföras, då långt ifrån alla beställningar slutföres (och således faktureras/tilldelas kontantnota). Det är t ex inte praktiskt att man skall bokföra när kund X kontaktar ett företag via e-post och säger att de vill beställa produkt Y men sedan aldrig återkommer med betalning (vid förskottsbetalningar).
Mitt alternativ är att ha en ordernummerserie samt en fakturanummerserie. Varje beställning tilldelas ett ordernummer, men enbart de som slutförs får ett fakturanr som används i verifikationsserien. Ordernummerserien får givetvis hål, men inte fakturaserien som används i bokföringen. Ur mitt perspektiv är ordernumreringen enbart intern för vår administration och säger ingenting om vår verkliga försäljning.
Är detta fel måste jag verkligen tänka om och försöka hitta en smidig lösning för ett i sådanafall väldigt osmidigt problem.