Att en server har en hög ping, kan vara orsakat av en väldigt hög belastning, och de sidor som ligger på den server kan uppfattas som sega. Men den höga pingen är alltså inte orsaken till detta, utan snarare är det den väldigt höga belastning på servern. Och det är ett väldigt osäkert tecken på belastning, och ska absolut inte användas som någon "tumregel" eller liknande.
Skulle ni göra ett experiment, och satt upp två identiska servers, med identiskt innehåll, på identiska uppkopplingar, fast den ena 100m utanför ditt hus och den andra 100km från ditt hus (vilket hade medfört en viss skillnad i ping), så hade ni inte haft en möjlighet att uppleva skillnaden.
Citat:
Originally posted by biokonsult@Mar 11 2008, 17:56
Varför har dåliga sevrar dåliga ping och tvärtom
|
Detta kan ha helt och hållet att göra med en rad andra faktorer, såsom din egen uppkoppling och hur er trafik färdas mot servern. Jag har till exempel 12ms mot ftp.sunet.se från Surftown-kontoret, trots att vi sitter på en rätt fet uppkoppling, medan jag hemifrån har 1-2ms med en fortfarande rätt fet uppkoppling, men flera gånger sämre än den vi har här på kontoret.
Skulle detta göra SUNET's servers sämre? För att jag har förflyttat mig några mil i västlig riktning? :P