Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Mar 2004
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Mar 2004
|
Lösning: betala för en egen server.
Resultat: mindre whine på WN.
För 200:- i månaden får man ett webbhotell. Inte 24/7 personlig service med 100% uptime. Det här inlägget är inte riktat mot dig personligen Quark, utan snarare den allmäna företelsen att gnälla på WN på annars mycket duktiga aktörer som jobbar med massor av kunder och små marginaler. Helt seriöst så tycker jag att du skall överväga alternativen om du inte gillar oderlands service. Du lär då rätt snabbt inse varför det finns webbhotell som sköter drift, avtal, servicepersonal och tillgänglighetsbevakning istället för att du själv skall göra det.
Är oderland sämre än något annat hotell på grund av att du har legat nere i ett par minutre och att googlebot råkade komma på besök just då? Nej? Nertid händer, get used to it. Om du inte vill riskera nertid så är det dig helt fritt att investera tiotusentals kronor i infrastruktur som inte ens då kan garantera dig 100% upptid (se telias serverhall-brand häromveckan). För 200:- imånaden får du ungefär en processorfläkt i en hall som möter de krav som skulle behövas för 99.9999% upptid du verkar kräva.
Observera att jag personligen själv är mycket anti-webbhotell överhuvudtaget då jag tycker det är en extremt trist begränsande faktor i all form av webbutveckling och skyr det som pesten. Nu råkar jag ha en site hos oderland och i mina ögon är det ett mycket kompetent företag. Jag rekommenderar verkligen att du testar att köra colo eller ded. Du kommer då snabbt lära dig uppskatta den servicegrad (men inte valfrihet) man faktiskt får för småpengar av webbhotell.
|