Visa ett inlägg
Oläst 2008-03-09, 13:14 #6
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Ska försöka svara på några av frågorna. Jag är dock ingen expert på detta, så andra får gärna rätta mig om jag har fel eller komplettera med mer info.

Citat:
Ursprungligen postat av clirre
1. Om man har fri tillgång till en databas så kan man skapa filer i en katalog med hjälp av detta?
Vet inte. Kanske via stored procedures. Beror nog på vilken databas man har och hur den är konfigurerad.

Citat:
Originally posted by -clirre@Mar 9 2008, 08:20
2. Om man kan skapa filer som ovan så kan man skapa en ingång för att kunna editera andra filer?
Ja, det borde vara möjligt. Man skulle kunna skapa en php-fil med all möjlig elak kod och sedan anropa den utifrån.

Citat:
3. Mysql-injections är ett sätt att kunna skapa såna filer?
Ja, med mysql-injections bör man väl kunna göra i stort sett allt som kan göras mot databasen så länge det inte är konfigurerat några restriktioner.

Citat:
4. mysql_real_escape_string är tillräckligt för att stoppa mysql-injections?
Ja, det bör det vara.

Citat:
5. Om man kan komma in på en sida så kan man komma in på flera sidor på samma webbhotell?
Mycket möjligt, men det beror på hur webbhotellet har konfigurerat servern och hur man har kommit in. Med SSH-access så kan man t ex göra mer än med FTP-access (tror jag).

Citat:
Ursprungligen postat av clirre
11. Finns det bra, gratis tjänster på nätet som letar säkerhetshål på ens sida? Jag har googlat men inte hittat något jag förstått mig på.
Paros och Priamos ska vara bra, men jag har inte testat dem själv ännu.
Adam N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat