Visa ett inlägg
Oläst 2008-03-08, 11:53 #29
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Jag tackar och bockar. Det var nog ett av de intressantaste inläggen jag har läst på WN. Tydligt och objektivt dessutom. Lite svårt att hänga med när det är många nya ord, men så är det ju alltid.
Sådana kommentarer uppskattas mycket!
Citat:
Kan inte riktigt se det som ett svar på mina inlägg utan mer en förklaring till varför det är som det är och varför det inte finns någon enkel lösning.
Exakt, jag ville ge en förklaring till att det är komplext och att fokus vad gäller kritik mot tasting (men kanske främst MFA och parkerade sidor) ofta är felriktad och att det är enorma pengar involverade. Verkade mer kreativt att informera än att kritisera dina inlägg.
Citat:
Kanske jag blandar ihop registerhållare och ombud här, men det finns säkert avtal mellan dessa också. Skulle vara intressant att veta när avtalen går ut. När det är mycket pengar inblandat så är det dock risk att avtalen förlängs på ett eller annat sätt (diskreta mutor och hot).
Det är många som blandar ihop dessa men hierarkin ser grovt ut så här:
ICANN
Registry (Registerhållare, oftast inte direktsäljande)
Auktoriserad Registrar (ICANN-auktoriserade i gTLD-fallen, annars auktoriserade direkt av Registry)
Subombud/SubReseller (återförsäljare till Auktoriserade Registrarer, kan även kalla sig Registrarer)
Ombud till Subombud (Det finns även sådanda)
Registrant/Innehavare (är slutkunden som står som Owner vid registrering)
Citat:
Google är dock inte låsta av några avtal vad jag kan se, så det ska blir intressant att se om de kan stoppa "tasting" etc, om de nu vill det:

Citat:
Originally posted by http://www.spokesmanreview.com/blogs...e/?postID=3758
We may be soon seeing the end of the five-day domain tasting plague.

Inside reports suggest Google will stop monetizing all domains if they are less then five days old. This change by Google could kill domain tasting for good.
Google är naturligtvis inte ensamma, men de är störst. Google har också genom årens lopp gjort liknande utspel som ovan, men samtidigt finns ingen inblick kring vilka siffror de tjänar, men backar man bara lite och ställer sig frågan: VEM förlorar mest på att tasting skulle försvinna eller VEM tjänar idag mest på tasting? Om en domäninnehavare får 10 cent för ett klick, så torde det ju vara ganska säkert att parkeringsprogrammet som domänen ligger i tar en cut på 3-10 cent (olika beroende program såklart) men sen har vi då annonsprogramägaren...som tar en cut (vem vet hur stor!?)
Skillnaderna i Adwords/Adsense varierar säkert oehört mycket beroende på sökord/relevans/område/budgivning på sökord osv men jag vet exempel där annonsörer betalat 9 SEK för ett "click-through" och där en sidägaren där klick skett fått ca 1,50 SEK (alltå inte parkeringsprogram där fler skär i kakan)
Det går naturligtvis bara att spekulera och gissa sig till någon halvsanning här, men det står ju ändå ganska klart att Google, Yahoo mfl skulle vara de största förlorarna..

För övrigt är Google också ICANN-registrar..(och nej jag insinuerar inget - men så är det)
Citat:
Google och Yahoo är dock inte ensamma spelare på marknaden, så man kommer hitta andra vägar. Kanske öppnar det upp för Googles konkurrenter att ta marknadsandelar.
Det har jag svårt att se idag eller de närmaste åren.
Citat:
Så länge man kan ha domän i gratis tasting schemes så kommer problemet vara kvar.
Sant! Internets användande står de närmaste åren också inför en kommande explosion (framförallt från Asien) och med de flera tusen nya toppdomäner som är på väg, så anser jag att om inte ICANN lyckas göra något åt tasting nu, så kommer fenomenet tasting snart att överskuggas av betydligt värre problem vad gäller domäner (och felaktigt användande/utnyttjande) av dessa.

Tänkte bara slutligen kommentera .cm-domäner (Kamerun) som har varit återkommande i flera av dina inlägg.
Det finns en person vars företag köpt in sig hos det afrikanska registret, så att besökare till alla oregistrerade .cm-domäner hamnar på hans annonssida [agoga .com] Är du intresserad kan du läsa mer om det här
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat