Visa ett inlägg
Oläst 2008-03-07, 18:49 #24
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Fniss Adam N - Jag anser att du har en barnsligt naiv syn på tillvaron och frihet när det passar dig själv.
tar du dig tid att söka eller läsa i lite trådar på WN så hittar du ganska snart mina, andras och ICANNs förslag och åsikter om de drygt 30-35 miljoner com-adresser som ligger i tastingscheman (och visioner om utvecklingen).

Visst är det ett problem som behöver åtgärdas, och jag är av den uppfattningen att om det skulle kosta så lite som en quarter istället för att vara gratis, så skulle intresset decimeras med väldig fart. Men vad jag dryftar här i ämnet spelar noll roll eftersom beslut om detta kommer att tas av de berörda ansvariga senare i vår
Ok, det låter bra att något är på gång. Jag är inte så erfaren som vissa andra när det gäller domäner, men jag är glad att jag får diskutera frågan här och samtidigt lära mig en del. Begreppet "tasting" var nytt för mig, men nu har jag läst på lite. Verkar som både Google och ICANN jobbar för att motverka detta.

Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Mar 7 2008, 14:33

Vidare förutsätter du en massa saker i ditt resonemang och om vi tar ditt exempel med bratz.com - vad är det som säger att bratz.cm och brats.com och liknande adresser inte skulle kunna vara registrerade och ha verksamhet före bratz.com-sidan..eller för den delen ha helt legitima förehavanden i Kamerun eller annan del av världen. Du förutsätter alltså att endast större kända sidor får existera och att teckenlika domäner automatiskt ska peka till dessa för att din dotter inte lärt sig tangentbordet eller att någon annan har för feta fingrar!? Är det korrekt uppfattat
Nope. Det är helt fel uppfattat (igen). Det är lätt att kolla vilken domän som är registrerad först och det är också lätt att se vem som har registrerat domänen. Alltså behöver man inte "förutsätta" det ena eller det andra. Det finns mer eller mindre sofistikerade sätt att ta reda på om en domän är registrerad i ond tro och man kan dessutom automatisera detta för större delen av dessa domäner idag.

Citat:

- Tänk då tanken att det kan finnas stackars Koreanska barn vars föräldrar svär över dina adresser.
Ärligt talat. Inte ens i min vildaste fantasi så finns denna möjlighet. Men man kan förstås aldrig vara helt säker.

Citat:

Är det ett stort problem för dig med din stackars dotter så råder jag dig till att spara den som favorit som hon kan klicka på. alternativt lägga in spärrar lokalt för att komma till de farliga sidorna.
Självklart har min dotter favoriter. Det var som sagt bara ett exempel.

Citat:

Jag har själv kraftigt begränsat intresse av porrsidor på nätet, men att begränsa och förbjuda nätets innehåll är en farlig utveckling om du frågar mig.
Håller med till 100%. Kul att vi är överens om något.

Citat:

Vidare måste jag säga att det är en intressant syn du har på dina egna annonser;
Citat:
Pengarna jag tjänar på annonserna är helt försumbart.
Är knappast relevant i sammanhanget - du har 5 textannonser på din sida och i likhet med de miljontals domäner som ligger i parkeringsprogram så är annonserna associerade med sidans innehåll eller domännamn. Var menar du att skillnaden ligger? Det tar kanske 5-10 minuter att sätta upp en templatesida med relevant livefeedinnehåll som du kan begränsa att visa endast 5 textannonser och du hinner även peppra den med keywords, taggar, h1, h2 och alttexter - men är då den sidan mindre värd än din för att den gick snabbt att göra?
Det är svårt att dra några exakta gränser mellan olika webbplatser, men försök tänka så här: Om den genomsnittlige besökaren stannar mer än 5 minuter på sidan, klickar vidare på interna och externa länkar etc, då är det en ok sida. Om istället den genomsnittlige besökaren tänker "Bläää, reklam!!!" och lämnar sajten inom 5 sekunder, så är det inte ok (dvs en överväldigande majoritet skulle tycka att internet vore en smula bättre om sajten inte fanns).

Citat:

Slutet på ditt inlägg blir närmast löjeväckande då det talar emot det du skriver tidigare.
På vilket sätt? Jag försöker skilja mellan varumärken och domäner och det var ju det du ville. :huh:

Citat:

Precis som du skriver saknar ett varumärkesskydd i Korea rätt på Niue och i Sverige och lika lite ska man klampa in på in i Kamerun och domdera gällande bratz.cm bara för att din dotter och andra inte är vana vid tangentbord.
Håller med om att vi inte kan tala om för Kamerun vad de ska göra. Men en gång i tiden så var det någon som tilldelade ".cm" till Kamerun. Det är en rättighet som Kamerun har och de tjänar troligtvis en del pengar på detta. Nu har det skapat problem för internetanvändare runt om i världen och då bör man (enligt min mening) komplettera rättigheten med vissa skyldigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Jag däremot är helt övertygad om att först till kvarn är just den lösning som gynnar majoriteten - tillkommer sedan namntvister finns ATF och UDRP förfaranden som prövar rätt till domänen. Och vad gäller .com-domäner så talar statistiken för att ca 85% av de som igångsätter UDRP får rätt till domänen. Det är var registrants frihet och ansvar att använda sin domän till vad han eller hon vill - inte ditt och mitt!

Det är också lite lustigt att vissa Svenskar med sina 0,53% av världens internetanvändare ser på Internet från någon sorts storebrorsroll..

December 2007:
Globalt 1 319 872 109
Sverige 6 981 200
Kanske beror på att Sverige (och övriga Norden) har lösningar på de problem som resten av världen kämpar med och svär över. Då vill man gärna dela med sig av sina erfarenheter.
Adam N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat