Visa ett inlägg
Oläst 2008-03-07, 13:25 #17
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Adam N - Är du medveten om hur regelverken ser ut för domäner?
Nej, men jag har mina aningar och det är uppenbart att det inte fungerar på ett sätt som är optimalt för vanliga hederliga internetanvändare.

Är DU medveten om de problem som regelverken skapar? Är du beredd att acceptera ändringar som löser dessa problem? Har du några egna förslag på hur problemen ska lösas?

Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Mar 6 2008, 19:53

För com-adresser finns det följande auktoriserade ICANN-registrarer
http://www.verisign.com/information-servic...age_002166.html
Till det får du räkna med många tusen subombud till dessa.

Vidare är det fritt för alla att registrera en .com-adress helt utan förbehåll. Vad du sedan gör med DIN adress är väl också helt upp till dig!?
Jag ser fördelarna med detta, men jag ser också nackdelarna och jag är optimistisk (naiv?) angående vad man kan göra åt nackdelarna utan att ta bort fördelarna. Om min dotter ska gå in på bratz.com och råkar skriva bratz.cm eller brats.com, så vill jag inte att hon ska hamna på en porrsida på grund av att någon idiot har registrerat dessa domäner i syfte att få barn att klicka på porrlänkar som ger ekonomisk kickback till idioten (nej, det är inte porr på dessa domäner, det var bara ett exempel).

Citat:

Så länge årsavgiften betalas för domänen ser jag det knappast som avgörande om domänen är MFA eller temasida eller helt utan innehåll.
Du visar ju själv 5 googleannonser på din sida any ro.se - vissa ser säkert din sida som en "reklamsida"! och vem ska dra gränsen?
Jag tror inte någon ser min sida som en "reklamsida" pga googleannonserna. Däremot är det ju en del i marknadföringen av mig själv och mitt företag. Jag tycker Googles annonskoncept är överlägset alla andra former av annonser då de automatiskt speglar innehållet på sajten. Än så länge så har inga av mina besökare klagat på annonserna, men om någon skulle göra det, så skulle jag förstås ta bort dem. Jag la in dem mest som en kul grej för att prova på hur det funkade. Pengarna jag tjänar på annonserna är helt försumbart.

Citat:

När det sedan handlar om ditt inlägg om varumärken så får du gärna tänka lite längre där också!
Ett varumärke är inte samma sak som domäner! Det finns drygt 260 toppdomäner och räknar man med alla subdomäner som flera länder tillhandahåller som co.uk, me.uk, org.uk osv så har du drygt 400 toppdomäner.
De allra flesta av dessa är sk ccTLD dvs Landsdomäner vars regelverk styrs av det egna landets registerhållare. Vanligtvis är det fritt för alla att registrera en domän enligt först-till-kvarn, med ett par undantag som exempelvis kräver lokal representant. Ett varumärke är dels indelat i ett 40-tal klasser och även geografisk begränsning. Och oavsett om du skulle skydda ALLA klasser och hela världen - så ger det ändå ingen automatisk rätt till ett domännamn - lika lite som ett domännamn ger rätt till en varumärkesregistrering.
Du talar ju bara om hur det fungerar idag. Kan du inte komma med lite egna visioner istället? Det jag är ute efter är hur det borde fungera för att få ett internet som är bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Med din tankemönster skulle alltså Du exempelvis inte fått registrera dina adresser any ro.se (2006) eller any ro.nu (2007) eftersom any ro.com registrerades av en Korean redan 2002 med annan verksamhet..
Helt fel! Jag utgår ifrån de varumärkesregler som är etablerade runt om i värden och syftet med dessa. Att en korean har registrerat anyro.com betyder inte att han/hon har detta som varumärke och har världsomspännande rätt till detta.

Frihet är underbart, men bara när det kombineras med någon form av ansvar som gör att man inte inkräktar på andra personers frihet. Först till kvarn är sällan en lösning som gynnar majoriteten.
Adam N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat