Visa ett inlägg
Oläst 2003-08-16, 15:39 #30
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
Pekay: vad jag vill diskutera är en allmän inställning bland alla (läs de stora) annonsnätverk. Jag skulle också vilja diskutera det med någon som levererar annonskapacitet till annonsnätverk - inte med någon som uppenbarligen är nöjd med ett system där han kan annonsera riskfritt.

Om det är kvaliteten på de sajter som ingår i nätverket där du annonserar du oroar dig över så är jag starkt för en rejäl tröskel för att bli medlem i nätverket. Ett skämt som Tradedoubler där Greger kan lägga upp en "hemsida" som bara innehåller banners är ju inte vad vi pratar om. Låt nätverken profilera sig med den kvalitet deras sajter innehåller och sedan kan annonsörerna välja vilka de vill köra annonserna i.

Låt oss ta ytterligare ett exempel. På svensk television förekommer med jämna mellanrum reklamfilmer om en nyutkommen CD eller video. Denna reklamfilm är distributörens verk. Sedan, direkt efter denna kommer en kort snutt om Åhléns där de säger att CDn/filmen finns på Åhlén för att Åhléns är rätt ställe att köpa den typen av media på.

Åhléns har dessa reklamfilmer efter så gott som varje reklamfilm för en ny CD eller video (med distributörens goda minne naturligtvis, de betalar för privilegiet) för att
a) den som vill köpa denna nyutkomna CD vet att de ska gå direkt till Åhléns istället för att leta någon annanstans men kanske viktigast
B) för att den som vill köpa en CD eller en video vet att de finns på Åhléns så det är lika bra att gå dit direkt istället för att leta någon annanstans.

Det är inte fråga om vad din boxman.se är värd i pengar. Boxman är ett varumärke nu för tiden och det är uppenbarligen värt pengar eftersom folk känner till det. Men det är bara värt pengar tillsammans med den verksamhet som folk förknippar det med.

När vi ändå håller på kan vi ta de annonser som Boxman(.com) kör genom Tradedoubler som ytterligare ett exempel. De har två olika banners
1. Lång informationstext om vad Boxman är för något, varför de är bra och varför du vill använda dig av deras tjänster tillsammans med deras logotyp
2. "Hyr så många DVD-filmer du vill"

Den första annonsen gör uppenbarligen den som ser annonsen mer medveten om boxman och vad de gör men behöver inte nödvändigtvis vara intresserad av att öppna ett medlemskap hos dem just nu. Någon gång i framtiden kan de komma ihåg annonsen och gå till boxman och öppna ett medlemskap men naturligtvis utan att den som visat annonsen får betalt. (Det här kan vara en kombination av att ha sett annonsen på många sajter, tv och i tidningen - BRANDING) Den andra annonsen är bättre utformad eftersom den inte på samma sätt lyfter fram boxman som varumärke utan försöker snappa upp den som är intresserad av att hyra film just nu.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat