Citat:
Originally posted by Doje+Aug 15 2003, 06:59 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Doje @ Aug 15 2003, 06:59 PM) <!--QuoteBegin--Pekay@Aug 15 2003, 04:07 PM
Dessutom går det inte jämföra en tidning och en hemsida. Det är så pass stora skillnader.
|
Ja, en skillnad är att annonsörer (och andra) värderar det utrymme vi ger dem mycket billigare. Man använder sålunda annonsnätverken
som en del i sin branding eftersom man inte behöver betala för det - läs mer om det här på till exempel doubleclick's webplats. Hur mycket intäkter från försäljning man får är ovidkommande.
Jag skulle vilja föreslå att om man nu så desperat bara vill betala för de intäkter man gör i kronor (dvs inte goodwill eller annan del av branding) så skall annonserna vara utformade så att det står "Bra fotbollssko, klicka här för att köpa" och inte "Nike räddar världen. Köp en fotbollssko för då är du lika bra som oss - klicka här." I det första exemplet förekommer ingen branding eftersom inget varumärke nämns, i det andra är det uppenbart (nu hoppas jag man förstår att det här är ganska överdrivet) att annonsören är ute efter att sprida sitt budskap varesig det blir en försäljning eller inte. I det första exemplet så är det uppenbart att man ska betala per såld sko, i det andra inte.
Om du annonserar om din nätbutik via annonsnätverk (ditt eget eller någon annans) och betalar per såld produkt men ändå exponerar
1. din URL
2. ditt butiksnamn
3. ditt budskap ("bästa XYZ-butiken på internet")
4. din logotyp
hur försvarar du det? Du använder ju då den som tillhandahåller utrymmet till att gratis sprida ditt namn, din logotyp, ditt budskap och dessutom din adress! Om någon som exponerats för annonserna i framtiden letar efter en produkt som du säljer kan de ju komma ihåg ditt namn och ditt budskap - och dessutom din adress - och helt enkelt gå till din sajt. Det är något som du har nytta av definitivt - men ändå ger du ingen ersättning till den som hjälper dig att bygga ditt varumärke. [/b][/quote]
Dojo, seriöst. Du klagar på en verksamhet där fri konkurrens råder. Hade du gnällt på Nic.se hade jag inte mer än förstått då det är monopol på driften utav .SE. Men i detta fall gäller det annonseringsnätverk, det som är så underbart är att fri konkurrens råder inom detta område. INGEN I DENNA VÄRLD, absolut INGEN, tvingar dig till att annonsera på dessa nätverk. Du är otroligt missnöjd med advertising.com, skit i dem. Lämna dem. Du slipper dem, bara om du vill.
Om du har förslag och ideer på hur man kan effektivisera, så framför dem till det annonsnätverk du kör på.
Gillar dem inte det, så tycker jag du ska starta ett eget annonsnätverk. Du är rätt övertygad om att din åsikt är korrekt, skulle innebära att du skulle tjäna hundratusentals kronor på alla sajter som skulle byta över till dig.
Du måste se problemet som är det absolut största problemet med nätverksannonsering, räknar du ihop alla svenska sajter som är just för svenskar, räkna ihop deras unika besökare totalt. Du kommer säkert upp i minst 100 miljoner unika hits per dag. Hur kommer det sig? Sverige har ju bara 9 miljoner invånare och utav dessa miljoner invånare är det inte många miljoner som aktivt surfare varje dag.
Om alla körde samma annonsnätverk och att jag skulle kompensera alla webmasters där min annons exponeras skulle jag betala ett grovt överpris då samma användare besöker flera sajter. Det håller inte.
Nästa problem är dessutom att min annons kan exponeras på skitsajter där jag absolut inte har några kunder.
Kan ju dra ett GROVT exempel, om sverigedemokraterna la ut en annons hos ett nätverk och den exponeras på expo.se, hur många tänkbara kunder har SD att hämta ut därifrån? Men enligt din mening ska de ersätta expo för exponeringen.
Sen ser jag absolut inte hur exponering på flera sajter ökar värdet på varumärket.
Först och främst, de som annonserar på t.ex. advertising.com får betala en rätt fin summa till det bolaget om jag inte har helt fel sen ska de visserligen betala en viss summa till varje sajt som ger dem en ny kund.
Om du hade rätt på denna punkt, då skulle jag kunna sitta och luta tillbaka mig mot stolen nu för då skulle mitt Boxman.se vara värt otroligt mycket pengar. Vad jag vet så låg deras nyemission bara på 400 miljoner kronor.
Men vet du vad, det spelar ingen roll om namnet har varit på varenda sida ett flertal gånger. Vad som spelar roll då man säljer ett företag är hur årsredovisningen ser ut. När jurister/revisorer gör en bedömning på vad ditt företag är värt så lägger dem största tyngden på din omsättning. Och förklara för mig då, hur ett varumärke som legat på ett annonsnätverk utan att ge kunder kan öka företagsomsättningen?
Det är bra att du tar upp Nike som ett exempel, för jag är rätt säker på att de klarar sig utan att exponera sitt märke
på ett annonsnätverk. Och jag fick chansa så vet de rätt bra vad som fungerar och inte fungerar då det gäller annonsering.
Få företag lägger ut så stora pengar som dessa företag (Nike) på annonsering. Men samtidigt så är det i detta fall advertising.com som måste säga ifrån. Hur du än ser på saken så gör Nike absolut inget fel.
Som jag sa tidigare, byt om du inte är nöjd.
Hur jag motiverar det? Rätt enkelt.
1. alla webmasters har ett val, använd dig utav annonsnätverk eller gör t.ex. som sweclockers.com och leta tänkbara
annonsörer istället, det tjänar man mer på.
2. om hela din teori skulle verkligen stämma att de tjänar si å så på det hela, då skulle du redan vara miljonär för det är ju tämligen en rätt enkel process att lägga upp en annons på ett annonsnätverk där man exponerar sin verksamhet, frågan är då varför du inte gjort detta. man tjänar ju så mycket på det, eller hur var det nu?