Visa ett inlägg
Oläst 2008-03-04, 13:57 #15
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Du kan dra halva momsen om det finns en luftspalt mellan förarhytten och lastutrymmet (d vs om bilen är en pickup). Du kan även dra moms om fordonet väger över 3,5 ton. Det är alltså helt ok att köpa en Hummer att köra paket i. Men det är inte ok att köpa en liten Renault Kangoo. Det här kanske vore logiskt om Sverige var en stridszon och man riskerade att råka ut för väpnade bakhåll på E18 mellan Täby och Danderyd. Men så är inte fallet och därför skulle jag föredra att köpa en liten Kangoo (den klassiska postbilen).

Adestro – Om jag vore du så skulle jag dra av den trådlösa internetuppkopplingen. Så länge du har en fast uppkoppling som du betalar privat så har jag svårt att tro att skatteverket har några invändningar. Min erfarenhet är att man gärna ska ha dubbelt av allt om man vill dra av något som man även skulle kunna tänkas använda privat.

Edit: När det står i bilannonser att momsen är avdragsgill så menas bara att bilen inte är momssmittad (dvs ägd av en privatperson). Det har enbart betydelse då du leasar bilen. Om du leasar en bil kan du nämligen dra halva momsen. Också en märkligt regel om du frågar mig. I vilket fall så är det många småföretagare som inte vet det. Nisse som precis har startat ett snickeri i Borås har förmodligen inte en aning. Men han är alltså en av alla tusentals ekobrottslingar som vi har så gott om här i landet.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat