Ämne: Reklam
Visa ett inlägg
Oläst 2008-03-04, 09:31 #27
hoxons avatar
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 241
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem
hoxons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 241
1000 besökare per dag.
10 sidvisningar per besök (uppskattning)

10 * (eget CPM-pris) = summa per dag * 30 = summa per månad.

T.ex. 10 * 10 = 100 kronor per dag * 30 = 3000 kronor per månad för en banner på en mindre generell sida.

Normalt för mindre sajter är CPM-priser runt 10 medan större bolag brukar hamna runt 150 i CPM. Har man en liten men tydlig målgrupp man kan hamna på runt 300-500 i CPM om man känner sina kunder väl. Har du t.ex. en blogg om fotbollsskor och Nike vill annonsera då är det helt klart CPM 500 (50 öre per besökare).

Frågan är bara hur mycket man vet om sin målgrupp och hur benägen köperen är att nå ut till målgruppen. Svårare än så är det inte. Jobba på tydlighet i din försäljning och gå inte på för stora kunder med för små erbjudanden.

För många är det jobbigare att ta beslut om 5000 kronor är 100 000 kronor. Man har helt enkelt inte råd att lägga tid på för små reklamkampanjer.
hoxon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat