Visa ett inlägg
Oläst 2008-03-04, 00:10 #4
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
.. och risken. En SMS-lån-sida tex som står inför problemet att 90% av trafiken kommer från google och juridiska framtida regleringar går verkligen inte att jämföra med bankränta. Jag skulle max max betala 6-10 månadsintäkter för en sida med så stora risker. Nu tog jag bara sms-lån som ett exempel, men det är extremt som jag ser det.

Självklart finns det sidor som drar in 5000 i månaden, frågan är bara varifrån pengarna kommer. De flesta enkla sidor i den genren är sidor som är beroende av trafik från google och kanske rankar på ett eller flera nyckelord. Sedan genereras pengarna via adsense eller andra annonsprogram, tex affiliate. Om det är ett affiliateprogram så finns risken att annonsören slutar köra affiliate, eller sänker ersättningarna. Om det är adsense eller andra CPC-program så kan du bli avstängd eller bannad ifall din trafik inte är bra nog. Priserna kan även ändras helt utan att du har någon möjlighet att påverka.

Om det är pengar som kommer från att besökarna köper saker så kanske det är något bättre, men jag skulle nog säga att risken kvarstår. En virtuell produkt (tex någon form av community som säljer extra-tjänster eller så) har ju ett bäst-före-datum precis som verkliga produkter, den kan bli ohipp. En riktig produkt kräver ju jobb att utföra och om de där 5000 betyder att du måste posta 50 paket i månaden så kanske det inte är så intressant längre.

Det du köper är webbsidan, det du betalar för är uppsidan. För dig som köpare måste du se att du kan utveckla produkten mer än vad säljaren har gjort, annars får du svårt att få lönsamhet i din affär. Alltså; skall du köpa nånting med en prismodell som baseras på 5000 i vinst per månad bör ditt mål vara att öka detta till 7500 i månaden - det är där din vinst finns. Om du inte vet hur du skall göra detta är det nog en dålig affär att riskera pengarna.

Kraven på köparen är väl ungefär.. överlämna all källkod, dokumentation om det finns, grafiska profiler, kontakter till eventuella tidigare samarbetspartners/utvecklare/designers, domännamnet en guidning på hur du skall hantera sidan, information om eventuella samarbeten med andra siter/länkbyten och en liten guidning i hur sidan fungerar via remote desktop eller i verkliga livet.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat