Visa ett inlägg
Oläst 2008-03-04, 00:04 #11
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Nu är inte frågan vad som är rätt och fel rent principiellt och moraliskt. Jag håller absolut med er, men det gör inte skatteverket. Har du EF och du jobbar hemifrån så är inte Internetabonnemanget avdragsgillt.

Själv är jag i samma sits vad gäller ett bilköp på företaget. Jag får inte dra momsen på bilen och jag kommer att bli förmånsbeskattad. Jag måste nämligen ta bilen när jag åker till och från vår lagerlokal och det anser skatteverket vara en privat resa. Att jag sen inte hade behövt gör den resan (eller ens behövt en bil) om det inte vore pga mitt företag struntar skatteverket fullständigt i. Vad jag hade tänkt köpa är en liten transportbil att köra postpaket i.

Det finns många exempel på hur galet det kan vara. Jag använder tre fjärdedelar av min lägenhet i verksamheten. Det är i stort sett bara sovrummet och badrummet som inte används i jobbet nu. Ändå får jag inte göra större avdrag för hyra och lokal än ett pyttelitet schablonbelopp årligen.

Det värsta man kan göra när det kommer till skatter är att utgå ifrån vad som vore logiskt, rättvist eller vettigt. Gör du avdrag efter sådana principer så är du att betrakta som kriminell enligt vår lagstiftning. Vi kunde nyligen läsa i Svd att antalet ekonomiska brottslingar ökar. Det rör sig ofta inte om bedragare och förbrytare i egentlig mening, utan om småföretagare som gjort vad de trodde var rätt. Men det är klart att man inte får skaka galler bara därför att man försökte dra av sin internetuppkoppling... inte ännu i alla fall.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat