|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Frågan har redan besvarats, så med risk för att jag upprepar vad andra redan ha sagt så tänkte jag klargöra hur det ligger till.
Posten får inte ge rabatter på brev och brevtjänster. Skrymmande brev, brevpostförskott och rekommenderad post är det därför lönlöst att förhandla priser om. Det är Posten Meddelande AB som hanterar brevpost. Posten får inte bestämma priserna helt efter eget huvud, utan våra politiker har ett finger med i spelet.
Vad gäller paket så är det däremot fritt fram att förhandla om pris. Det är Posten Logistik AB som hanterar alla pakettjänster. Posten Logistik AB konkurrerar på sätt och vid med Posten Meddelande AB. Skickar man mycket skrymmande brev så har man alltså en bra förhandlingssituation om man vill byta över till paket.
Angående frankeringsmaskin så får man en något lägre portokostnad med en sådan. Nu minns jag inte hur mycket lägre, men det rör sig om några procent. Den största fördelen med en sådan maskin som jag ser det är att man slipper kontrollera fakturor mot följesedlar. Det händer nämligen att Posten gör fel ibland och för upp större volymer på fakturan än vad som fanns på följesedeln.
|