Visa ett inlägg
Oläst 2003-08-15, 20:59 #24
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
Citat:
Originally posted by Pekay@Aug 15 2003, 04:07 PM
Dessutom går det inte jämföra en tidning och en hemsida. Det är så pass stora skillnader.
Ja, en skillnad är att annonsörer (och andra) värderar det utrymme vi ger dem mycket billigare. Man använder sålunda annonsnätverken som en del i sin branding eftersom man inte behöver betala för det - läs mer om det här på till exempel doubleclick's webplats. Hur mycket intäkter från försäljning man får är ovidkommande.

Jag skulle vilja föreslå att om man nu så desperat bara vill betala för de intäkter man gör i kronor (dvs inte goodwill eller annan del av branding) så skall annonserna vara utformade så att det står "Bra fotbollssko, klicka här för att köpa" och inte "Nike räddar världen. Köp en fotbollssko för då är du lika bra som oss - klicka här." I det första exemplet förekommer ingen branding eftersom inget varumärke nämns, i det andra är det uppenbart (nu hoppas jag man förstår att det här är ganska överdrivet) att annonsören är ute efter att sprida sitt budskap varesig det blir en försäljning eller inte. I det första exemplet så är det uppenbart att man ska betala per såld sko, i det andra inte.

Om du annonserar om din nätbutik via annonsnätverk (ditt eget eller någon annans) och betalar per såld produkt men ändå exponerar
1. din URL
2. ditt butiksnamn
3. ditt budskap ("bästa XYZ-butiken på internet")
4. din logotyp
hur försvarar du det? Du använder ju då den som tillhandahåller utrymmet till att gratis sprida ditt namn, din logotyp, ditt budskap och dessutom din adress! Om någon som exponerats för annonserna i framtiden letar efter en produkt som du säljer kan de ju komma ihåg ditt namn och ditt budskap - och dessutom din adress - och helt enkelt gå till din sajt. Det är något som du har nytta av definitivt - men ändå ger du ingen ersättning till den som hjälper dig att bygga ditt varumärke.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat