Ämne: HÖG SKATT
Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-29, 23:27 #67
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Såg att coredev tog upp pensionerna. Detta är ganska intressant, då jag inte för så länge sedan hälsade på hos farmor och farfar. Just min farfar tog upp det här med pensionerna. Han hade nämligen skrivit en väldigt utförlig motion om just det svenska pensionsystemet och hur orättvist det var. Nu lade jag inte allt på minnet, men han hade jämfört bland annat löneökningarna i Sverige och jämfört dessa med pensionsökningarna. Lönerna hade ökat med 60% och pensionerna (kommer inte ihåg siffran) hade inte alls fått samma ökning. Hans lön som var mycket på sin tid och då han betalade skatt var ju inte alls något att ha när han väl fick sin pension (eftersom det bland annat har blivit dyrare och kronan var värd mer då).

Kort sagt kan man säga att om han själv hade fått förvalta pengarna (det som han har betalat i skatt för att få pensionen) skulle han förmodligen haft mycket mer i plånboken nu.

Staten är ingen bra förvaltare. Själv känner jag att jag hellre vill ha mycket pengar nu när man har mycket idéer och kraft än när man är gammal och inte är i samma behov av pengar.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat