Ämne: HÖG SKATT
Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-29, 10:54 #63
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Originally posted by kingofroad@Feb 29 2008, 10:37
Lönen är lägre, sjukvården är ungefär som i Sverige, tekniskt sett och rent standardmässigt sett är det en av de större länderna inom EU och trots detta blir det mycket mer pengar över till MEJ. Där jag befinner mej nu betalar jag 5 % i skatt helt enligt deras skattelagar här i landet för oss utlänningar. Betalar ytterligar några % i socialförsäkring men det blir inte så mycket pengar i slutändan i alla fall det rör sej om. [snipp] Och då har jag betydligt snabbare=bättre sjukvård än vad jag nånsin haft i Sverige.. [snipp]
Men vännen, hur blir det med din pension när du blir gammal? Den största delen av det du betalar i skatt på arbete i Sverige går direkt till dig själv via din egen pension. Om du som gästarbetare inte betalar några soc. avgifter, så betyder detta att staten inte sätter undan några pensionspengar till dig. Visst, du kan ha en privat pensionsförsäkring, men för att få samma pension som du skulle ha fått om du betalade soc. avgifter så skulle du ändå behöva sätta in lika mycket pengar. Att tro att man i andra länder har löst alla problem på ett magiskt sätt är att lura sig själv på ett lite för naitv sätt.

Visst, det finns säkert saker som fungerar bättre utomlands - men detta är marginellt.

Det finns dock nått som gör mig upprörd i ditt resonemang - det är att du verkar förutsätta att alla som arbetar inom staten, kommunen, landstinget (och inte minst vården) i Sverige är lata idioter. Vet du vad en undersköterska tjänar för sitt slit? Vet du hur hårt en sjuksköterska jobbar? Vet du hur många timmar i sträck läkare jobbar? Vet du hur mycket fritid en politiker har? Detta är folk som du och jag, och de gör precis som vi, sitt bästa varje dag.

Personligen tycker jag inte att det är någon större förlust om kamrater som du flyttar ut från Sverige. Känns inte som du tillför så mycket eftersom du ändå inte är med och bygger ett gemensamt värde, utan tänker bara på dig själv.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat