Ämne: HÖG SKATT
Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-29, 10:17 #61
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av kingofroad
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
kingofroad - var finns du, geografiskt?
Jag befinner mej i Asien. Men åker antagligen till Europa snart och EU fast då inte till Sverige utan till ett mer företagarvänligt klimat. Detta landet har nog fler invandrare än Sverige och trots detta lär skatten bli riktigt låg för mej där. Och detta sker helt enligt skattelagarna i landet. Lönen är lägre, sjukvården är ungefär som i Sverige, tekniskt sett och rent standardmässigt sett är det en av de större länderna inom EU och trots detta blir det mycket mer pengar över till MEJ. Och då lönar det sej helt plötsligt att jobba. Och jobba mycket.
Där jag befinner mej nu betalar jag 5 % i skatt helt enligt deras skattelagar här i landet för oss utlänningar. Betalar ytterligar några % i socialförsäkring men det blir inte så mycket pengar i slutändan i alla fall det rör sej om. Utöver det har jag en sjukvårdsförsäkring som kostar drygt 4000 kr/år. Så det jag betalar per år i skatter och avgifter nu är mindre än vad jag betalar i skatt i Sverige på 1 månad. Och då har jag betydligt snabbare=bättre sjukvård än vad jag nånsin haft i Sverige, trots att jag haft remiss efter en olycka när jag kom in på akuten. Den gången var dom riktigt snabba i Sverige. Under 5 timmar på sjukhuset. Det längsta jag varit på sjukhus här har varit ca. 2,5 timmar och då var det en del tester som skulle göras. Annars ligger det i snitt på 1 1/2 timme första gången och klart under timmen på återbesök UTAN avtalad tid.
Det må vara bättre för oss rent individuellt men det betyder inte att folk överlag har det bättre i landet.