Supermoderator
|
|
Reg.datum: Jun 2005
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Jun 2005
|
Gustav, och alla andra som pratar papperstidningsreklam, ni har så rätt... Vi har under många år prövat olika former av marknadsföring, men var under en period helt fokuserade på datortidningarna.
Det gav utan tvekan resultat, men ställt i relation till insatsen är det tveksamt om det lönade sig. Vid den tiden lade vi cirka 25% av vår omsättning på denna typ av reklam i Datormagazin och Internet World (främst, men även några andra mindre datortidningar). Vår omsättning ökade visserligen med 50%, ungefär, under hela den perioden (som var drygt 30 månader), men det fanns olika anledningar till omsättningsökningen.
Vad jag vill säga är att det är viktigt i alla marknadsföring att tänka långtsiktigt. Gör man inte det skall man definitivt inte tänka papper. Det finns dock undantag, till exempel om man skall deltaga i någon mässa eller liknande och det finns en mässtidning, ja, då kan en engångsannonsering ge fint resultat.
Med en begränsad budget, "några tusenlappar", skulle jag prova annan marknadsföring, som kanske kan ge den form av snabb återbetalning som verkar vara målet för din vän. Google adwords kan fungera så, om man har en tillräckligt unik produkt och framtoning i sin marknadsföring, men det tror jag är svårt att nå inom det svårt konkurrensutsatta segmentet "webdesign och webhosting".
Det är knepigt och jag sitter inte riktigt inne med några patentlösningar (då hade jag använt betydligt mer av vår budget till marknadsföring idag)...