Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-28, 12:47 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by jonny@Feb 26 2008, 09:41
Det vanligaste är att en säljare och en projektledare (som kanske är samma person) träffar kunden. Designer, utvecklare etc kan också vara med om det är lämpligt. Det beror på vilken personal som finns.
Utvecklare brukar vara asociala och designers kan i många fall vara små tomtar som inte alls är lämpliga att ha någon som helst direktkontakt med kunden. Är personerna vettiga (vilket iofs borde vara en grund för anställning) är det en fördel att de får kommunicera med kunden direkt.
Tycker du generaliserar lite väl mycket och kommer med en del fördomsfulla beskrivningar där. Dessutom skulle jag vilja säga att det ligger ganska mycket i termen utvecklare, allt från idésprutande och sammanhållande projektledare till rena programmerare.

Svaret på frågan beror nog ganska mycket av företagets storlek. Är det inte lönsamt att ha en egen säljare så är det ett tveksamt val. Men å andra sidan så kan man förlora mer på att låta den bäst lämpade inom företaget sköta den biten. Det beror nog helt på den existerande kompetensen inom företaget kontra ekonomisk vinst.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat