Citat:
Ursprungligen postat av Webstyle
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Är hon konsument så gäller distansavtalslagen och då står du för returfrakten vid en reklamation.
|
Det stämmer inte riktigt. Säljaren står för ordervärdet inkl frakt, ej returfrakt om säljaren inte skriver det i sina villkor.
Citerar Konsumentverkets hemsida:
Citat:
Distans- och hemförsäljningslagen innehåller bland annat krav på att säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp.
Vid distansavtal: Om du ångrar köpet får du själv betala returportot. Vid hemförsäljning och telefonförsäljning ska du inte behöva betala returfrakten.
|
Citerar Svenska postorderföreningens branschregler:
Citat:
Om konsumenten ångrar köpet skall varan återlämnas. I marknadsföringen skall anges att konsumenten – om denne utövar sin
ångerrätt och säljaren begär det – är skyldig att själv bekosta returfrakten.
|
Info om konsumenträtt hos Konsumentverket:
http://www.konsumentratt.konsumentverket.s...gArticleId=2 479
|
Nu blandar du äpplen med päron. Du pratar om öppet köp nu och inte reklamationer, vilket är en helt annan sak. Det är olika paragrafer i distansavtalslagen som reglerar ångerrätten och rätten att reklamera.
Edit: För att förtydliga: Vid öppet köp står kunden själv för returfrakten. Vid reklamationer så står säljaren för samtliga kostnader, vilket även inkluderar returporto i det fall att konsumenten måste återsända den trasiga varan.