Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-25, 12:10 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Webstyle
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Är hon konsument så gäller distansavtalslagen och då står du för returfrakten vid en reklamation.

Det stämmer inte riktigt. Säljaren står för ordervärdet inkl frakt, ej returfrakt om säljaren inte skriver det i sina villkor.
Citerar Konsumentverkets hemsida:

Citat:

Distans- och hemförsäljningslagen innehåller bland annat krav på att säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp.

Vid distansavtal: Om du ångrar köpet får du själv betala returportot. Vid hemförsäljning och telefonförsäljning ska du inte behöva betala returfrakten.


Citerar Svenska postorderföreningens branschregler:

Citat:

Om konsumenten ångrar köpet skall varan återlämnas. I marknadsföringen skall anges att konsumenten – om denne utövar sin
ångerrätt och säljaren begär det – är skyldig att själv bekosta returfrakten.
Info om konsumenträtt hos Konsumentverket:
http://www.konsumentratt.konsumentverket.s...gArticleId=2 479
Nu blandar du äpplen med päron. Du pratar om öppet köp nu och inte reklamationer, vilket är en helt annan sak. Det är olika paragrafer i distansavtalslagen som reglerar ångerrätten och rätten att reklamera.

Edit: För att förtydliga: Vid öppet köp står kunden själv för returfrakten. Vid reklamationer så står säljaren för samtliga kostnader, vilket även inkluderar returporto i det fall att konsumenten måste återsända den trasiga varan.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat