Citat:
Originally posted by Gustav@Feb 19 2008, 11:58
Är hon konsument så gäller distansavtalslagen och då står du för returfrakten vid en reklamation.
|
Det stämmer inte riktigt. Säljaren står för ordervärdet inkl frakt, ej returfrakt om säljaren inte skriver det i sina villkor.
Citerar Konsumentverkets hemsida:
Citat:
Distans- och hemförsäljningslagen innehåller bland annat krav på att säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp.
Vid distansavtal: Om du ångrar köpet får du själv betala returportot. Vid hemförsäljning och telefonförsäljning ska du inte behöva betala returfrakten.
|
Citerar Svenska postorderföreningens branschregler:
Citat:
Om konsumenten ångrar köpet skall varan återlämnas. I marknadsföringen skall anges att konsumenten – om denne utövar sin
ångerrätt och säljaren begär det – är skyldig att själv bekosta returfrakten.
|
Info om konsumenträtt hos Konsumentverket:
http://www.konsumentratt.konsumentve...ArticleId=2479