Ämne: HÖG SKATT
Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-25, 08:46 #46
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Skatan@Feb 24 2008, 21:05
Gud vilken fräsch, kreativ och nytänkande tråd.
Finns 242 andra länder (tack google), varför inte flytta?

(Grattis till mig själv på 21 års dagen)
Det var precis vad en vänsterpartist (som jag ej minns namnet på) sade i riksdagen när de diskuterade utflyttningen av företag. "Men låt dem flytta då". :lol:

Utan att du själv förstår det så lyfter du alltså fram ytterligare en negativ effekt av det höga skattetrycket. Nämligen utflyttningen av driftigt humankapital. Dock så är människors rörlighet begränsad av språkliga och kulturella skäl. Så jag håller inte med om att det bara är att flytta. Den tröga rörligheten på den internationella arbetsmarknaden har blivit väldigt tydligt sedan EU införde en gemensam valuta. En förutsättning för att jämna ut konjunkturerna mellan de olika regionerna är att folk rör på sig dit jobben finns. Nu har det visat sig att folk hellre sitter arbetslösa på sin hemort, än arbetar i främmande land. Rörligheten är "tyvärr" större hos driftiga och högutbildade personer än hon lågutbildade och arbetslösa.

Men ingenting är ju omöjligt. Under mitten av 1800-talet så tog en tredjedel av svenskarna sitt pick och pack och flyttade till Amerika. Orsakerna var då som nu ekonomiska och politiska. Det var inte de fattiga som flyttade, utan förhållandevis välbärgade bönder som hade råd med den dyra resan över Atlanten. Det krävdes två världskrig för att vända utvecklingen.

Jag vet att ditt inlägg bara var ironiskt. Men även om du själv inte bidrar med något till debatten så kan du i alla fall försöka läsa och förstå vad andra skriver. Du behöver absolut inte dela andras uppfattning i politiska sakfrågor, men när du gör dig lustig över frågorna så visar det bara att du inte förstår vad andra sagt före dig.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat