Visa ett inlägg
Oläst 2004-08-23, 10:19 #20
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by Robert@Aug 23 2004, 08:28
Om du lägger en bild över texten så ser ju alla bilden, så då finns det ingen annan anledning att ha texten under (precis som du säger) annat än för indexeringens skull och där kan du ju faktiskt använda ALT="bla bla bla" för att skriva in vad bildens text är (vilket även är bra för vissa personer med handikapp)
Tack Robert, jo Du har så rätt, jag vet detta och använder alltid ALT-text, (gärna relevanta och ordrika) vilket är som Du säger superviktigt för de med talgeneratorer och för de som valt bort bildvisning och för de som vill sovra vilka bilder de vill klicka upp om de valt bort bildvisning. Dessutom är det jätteviktigt för god sökbarhet med ALT-text och att döpa alla filer rätt, då man inte bör använda å-ä-ö eller mellanslag kan man också i ALT-texten förtydliga att menar t.ex "höna" och inte som det står hona.jpg.. :-)
Varför jag är så noga med stora rubriker är att ju högre upp på sidan, och ju större typsnitt (med rätta relevanta ord) ju bättre rankning (tillsammans med alla andra kriterier som man måste uppfylla) har jag lärt mig när gäller sökmotorers analys om viktighet.
Jag ser mig således bara ha ett alternativ kvar, ur estetisk synpunkt och ur sökbarhetssynpunkt (som egentligen är det viktigaste - för vad gör det om är aldrig så nöjd med designen om man inte kommer med helst topp tio för de viktigaste nyckelorden? Och det vill jag uppnå utan att behöva pröjsa för det med mina siter.) Alternativet jag har är: Att lägga en bild i ett lager över texten, i lagret en textruta som omvandlas till en gif-bild. Otroligt nog laddar sidan inte en sekund längre för det.
[b]Nu är frågan - kan det straffa sig lika som om : fusket som om man skriver sökbara ord med t.ex vitt på vitt bakgrund av sökrobotarna?
Eller har jag kommit på en ny variant? Snälla vill någon svara på om min variant kan straffa sig, snart kommer Google som jag bjudit in, och så ska jag manuellt regga mig på massor av enskilda sökindex

"Btw; jag har tex "promt" inställt för nedladdning av teckensnitt och jag brukar alltid svara "no", annars skulle jag sitta idag med massor av asiatiska teckenuppsättningar... =) "
Du har så rätt, jag klickar alltid också Nej till 99% (har i I.Explorer inställningen: fråga vid inbäddat teckensitt) - det kan ju också vara en exe-fil eller ett virus. Jag ska ta bort detta med nedladdning av teckensnitt, jag inser vad dumt det är på alla sätt...
Kram Mistress
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat