Förlåt
Bengt...så klart... förlåt en snurrig quinna... (jag namn, siffror och teknik går inte ihop...).
Det är väl som det är då. (suckar kapitulerat) OK då har jag två alternativ kvar.
Alternativ 1 SCRIPTOm jag gör två varianter av siten en med rubrikerna i grafik och en med ren text som blir ngt snabbare
och framförallt sökmotorvänligare, kan man via ett script scanna av vilka som har det typsnitt
som gäller och slussa dem till textvarianten och de som ej har denna till dem med grafiken?
BRAINSTORMAR FRITT...
Svaret har jag kanske själv... I O M att jag vill att alla undersidor ska indexeras av robotarna kommer
det inte se snyggt ut för de som inte kommer genom startsidan med scriptet...
Kan ett script kolla respektive sida laddas ner?
Nej - så bra är det väl inte, dessutom kanske inte scriptet funkar för alla webläsare?
Alternativ 2 grafiklager över textenLägga en textruta över som ett lager över texten och där i textrutan som inte blir genomskinlig skapa en grafikvariant, då har vi texten under. Jag tror det funkar och kan indexeras som vanligt... - Eller räknas det som samma fusk som om man skriver sökbara ord med tex vitt på vitt bakgrund av sökrobotarna?
(Om någon tänkte föreslå det, så har jag inte som alternativ 3, tänkt på PDF-filer, jag önskar HTML-kod - då det är det optimala ur många perspektiv.)
Jag börjar jobba på alternativ 2, har någon ett svar på alternativ ett vore jag tacksam för ett snabbt svar...
Kram Mistress
Ja just det, tack,
Fabian för länken, jag har kollat på den, och siterna i Din signatur och kan bara konstatera att vår smak inte har många gemensamma nämnare - och det är väl bra att man har olika smak. Därtill tycker jag att minimalism och sparsamhet som varit mode ett tag är ett ganska dumt marknadsföringskoncept i webmakerisammanhang: en sökmotor kan inte leta efter speciellt mycket i en sparsmakad design uppbyggd på foton och grafik. (Att gå omvägen och göra PR för siter via PRESS och andra media, synes mig onödigt dyrt, då 60-70 % av den kvalitativa trafiken kommer genom sökträffar.)
Jag har även många synpunkter, ganska motsatta, Dina framförda angåeende färgval, foton osv - men har inte befogenhet att framföra kritik oombedd. Och åter igen: estetik och smak upplevs så olika....
Ha det Gott...