Ämne: HÖG SKATT
Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-22, 08:31 #31
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag har funderat lite över dessa sjukskrivningar. Det är svårt att bilda sig en ordentlig uppfattning baserat på vad man får höra.

Dock fick jag höra berättelsen om hur två rörelsehindrade (förmodat rullstolsbundna) sjukpensionärer startade en form av bemanningsföretag och plötsligt kunde försörja sig själva. Den stora frågan är varför de var sjukpensionärer till att börja med.

Givetvis finns det människor som har så svåra handikapp eller sjukdomar att de inte kan arbeta men att exempelvis inte kunna gå innebär ju inte att du inte kan arbeta. Jag skulle inte ha några fysiska problem att sköta mitt jobb så länge jag har en funktionsduglig hand kvar.

Men framförallt är det inga problem att hitta ett jobb i större delen av landet idag om man uppfyller ett kriterium: man vill arbeta.

Jag har läst diskussioner om "medborgarlön" som är en intressant tanke. Istället för socialbidrag och tusen andra bidrag får alla medborgare tillräckligt med pengar för att överleva utan att jobba. Det ska inte räcka till mer än en liten etta och basföda, men tillräckligt för att överleva. Kanske 5-6 000 kr i månaden; med rätt boende och rätt mat är det inget problem att klara det nödvändigaste för en ensam person med det beloppet.

En enkel lösning för att förbättra nuvarande skattesystem är att ta bort den progressiva inkomstskatten samtidgit som grundavdraget tas bort. Du får inte längre tjäna runt 10 000 kr per år utan att betala skatt. Alla betalar samma procentskatt, runt 30% i skatt oavsett om det är en månadslön på 8 000 kr eller 200 000 kr. Jag har inget underlag, men jag misstänker att det faktiskt skulle innebära ökade skatteintäkter.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat