|
Bara ett inlägg till!
|
|
Reg.datum: Dec 2006
|
|
Bara ett inlägg till!
Reg.datum: Dec 2006
|
Frågor:
1.) State Resale Certificate, vad är det för "oss" ?
Är ett "intyg" som används när en försäljning sker företag till företag och intygar att man ämnar sälja vidare de varor man köper.
2.) Business License?
Enkel förklaring: Denna behövs för att driva ett företag i kommunen eller Staten du bor i..
Detta var det enda dokument (och ENDA myndighetskontakt) jag behövde fylla i när jag startade mitt förtag (enskild firma). Tog 5 minuter, kostade $10 och görs hos Tingshuset i staden man bor i.
3.) Federal Tax ID?
Behöver du bara ansöka om i fall du startar ett Aktiebolag. Ditt Social Security Number (personnummer) duger bra om du endast har en enskild firma men du KAN ansöka om ett Federal tax ID om du inte vill skylta med ditt Social Security Number.
4.) Är Federal Tax ID samma sak som Sales Tax ID ?? Om inte, vad är Sales Tax ID?
Nej.
Federal Tax ID har att göra med inbetalning av skatt till staten och ett Sales Tax ID behövs för att bl.a. kunna handla från leverantörer och grossister (så du inte behöver betala Sales Tax på dina inköp) och givetvis också en förutsättning för att du ska kunna lägga på Sales Tax på dina varor du säljer. Omsätter du under $5 miljoner behöver du bara lägga på Sales Tax till kunder som bor i samma Stat som ditt föreftag ligger i. Omsätter du mer än $5 miljoner måste du lägga på Sales Tax till alla kunder i hela USA
hoppas jag inte rörde till det för mycket.... :P
|