Ämne: HÖG SKATT
Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-21, 15:20 #23
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Det känns som om vi redan har haft den här diskussionen ett antal gånger.

Arbete måste löna sig. Man beskattar biltrafiken (i Stockholm), alkoholen, tobaken och andra onyttiga saker som vi inte vill ha, därför att folk då ägnar sig mindre åt dessa oönskade aktiviteter. Arbete och egenföretagande är inte oönskade aktiviteter och de höga skatterna hämmar därför arbetsviljan. Vi är statistiskt sett en av världens friskaste befolkningar. Ändå har vi högst antal sjukskrivningar i världen. Det går inte riktigt ihop. Är svensken bara lat, eller beror det på att man inte tjänar så bra på att arbeta?

Sen har vi det där med alla statliga myndigheter och institutioner för alla möjliga konstiga saker (ingen vet ens hur många de är). Jag vill ha en skattefinansierad sjukvård, men de gångerna som jag spelar bowling eller går på teater så betalar jag gärna inträdet själv och inte via skattesedeln.

Jag tror att vi kan sänka skatten och ändå bibehålla vår välfärd. Med en lägre skatt så skulle i alla fall jag jobba mer, anställa en till person och expandera företaget. De totala skatteintäkterna skulle öka med en lägre skatt. Fler skulle få jobb vilket i sin tur innebär en mer rättvis fördelning av samhällets resurser. Rättvisa för mig är när jag själv får behålla mina pengar och disponera dem efter eget huvud. Jag avskyr tanken på att bli behandlad som en minderårig person som får månadspeng i form av bidrag. I övrigt så betalar jag gärna skatt för sjukvård och skola.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat