Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-20, 12:08 #67
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av andi
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
...
Jag har inga 220 poäng i religionsvetenskap, men har läst både Koranen och Bibeln upprepade gånger och det är mina ögon förvånande hur lika dessa är i mångt och mycket. Det som förvånar är att du inte tycks ha förstått något av det du läst.
Det finns ingenting i Bibeln som är demokratiskt. Inte heller så i Koranen. Vem som nedtecknat dessa texter första gången är ju helt irrelevant. I Bibeln påstås allt vara sänt av Gud och i Koranen är det profeten Muhammed som säger sig fått allt från Gud (alias Allah) direkt.
...
Det finns en VÄLDIGT stor skillnad mellan vad bibeln påstås vara och vad Koranen anses vara. När det gäller Koranen så hävdar man att det är Guds ord från början till slut som förmedlats till Muhammed. Det är ord som kommit direkt från Gud till Muhammed som han sedan skrivit ned.
Detta gäller ju INTE för bibeln och det är lite konstigt att du inte märkt det fast du har läst de båda böckerna flera gånger?
Jag har inte påstått att det inte finns skillnader, men på det hela taget är skillnaderna inte så dramatiska som vissa, framför allt kristna, vill påstå.

Skillnaden ligger mycket i att man hos kristna påstår att Jesus är Guds son, och treenigheten med Fadern, Sonen och Den Helige Ande.

Läser du Gamla Testatmentet kommer du att hitta Moseboken och den hittar du ett antal, tillfällen där Gud direkt talat till olika profeter som sedan nedtecknat vad som sagts.

Koranen är inte Guds ord direkt till Muhammed, utan ärkeängeln Gabriel (känd från Bibeln, i Koranen benämnd Jibril) talade under lång tid, 23 år, till Muhammed och återberättade Guds ord och vilja för honom och den sammanställdes i sin nuvarande form först efter Muhammeds död.

Jag tror att man bör vara försiktig med att tolka för hårt det som står i någon av dessa heliga skrifter, men jag tror mig kunna läsa och förstå dem tillräckligt väl för att se att de alla, i princip, predikar exakt samma budskap (med undantag av treenigheten nämnd ovan), det vill säga två (eller elva om man så vill) kärnor:

* De olika buden som först kom fram i Gamla TEstamentet (Tio Guds Bud), med absolut fokus på monoteismen

* Spridandet av den sanna läran (som då finns i tre stadier, Judendomen, Kristendomen och Islam)

Sedan finns det mycket mer att läsa i Bibeln. Dessutom är Bibeln inte en enhetlig bok som Koranen, utan finns i en väldig mängd olika utgåvor och varianter. De aprokryfiska böckerna till exempel används av katoliker, men inte av protestanter, eller snarare är det så att protestanter läser dessa, men ser dem inte som en del av den Heliga Skrift.

Islam erkänner Jesus, eller Isa som han kallas där, som en profet bland andra islamska profeter och beskriver honom som den ende helt syndfria personen i Koranen, vilket inte ens Muhammed påstås vara. Man erkänner i Koranen jungfrufödelsen och ser Jesus som en profet jämbördig med Muhammed.

Islam är en vidareutveckling av Judendomen, men inslag av det som de kristna nedtecknat i Nya Testamentet, men med den stora skillnaden att man anser Jesus som en vanlig människa, inte som Guds son.