Citat:
Ursprungligen postat av kers
Citat:
Ursprungligen postat av Staffanos
Jag har 220 poäng i religionsvetenskap, har läst koranen från sida till sida.Anser faktiskt att jag har tillräckliga kunskaper.
|
Imponerande
Men du menar att du under dessa 10 1/2 år som du läst religionsvetenskap har missat att islam är en väldigt splittrad religion med många riktningar och att det finns både öppet homosexuella och kvinnliga imamer?
|
Om du tycker 2 huvudgenar för splittrad så? ..sedan...
är homosexuella handlingar också synd och i bokstavstroende muslimska stater ofta förenat med dödsstraff. I Saudiarabien där sträng islamisk lag tillämpas är homosexuella förbindelser förbjudna och i ett fall i oktober 2007 straffades detta med offentlig prygel.
Finns inga kvinnliga imamer ...
Tänk vad ni ska skönmåla eländet !
Citat:
Angående Turkiet och demokrati - jag anser inte att det är en relevant jämförelse med kurderna. Kurderna förtrycks inte längre i Turkiet. Inte av myndigheterna. Det har inte alls varit så särskilt länge, men så är fallet nu.
Idag tillåts kurdiska som språk och skolor får utbilda i kurdiska och man erkänner att kurderna finns som folkslag, men man anser dem vara turkar från myndighetshåll. Precis som vi ser samer som svenskar.
Däremot förekommer ofta, inte varje dag, men så gott som varje vecka, väpnade attentat mot hel oskyldiga civila och mot den turkiska ordningsmakten (och militären) utförda av kurdiska separatister. Dessa är både muslimer och kristna, men de uppför sig likadant... Vi talar om terrorister. Det är dessa som man bekämpar från turkisk sida.
Det är fria val i Turkiet. Turkiska kvinnor väljer själva om de vill ha slöja eller inte. De har religionsfrihet i Turkiet. Det finns kyrkor i Turkiet. Det finns synagogor i Turkiet.
|
Förra veckan rullade turkiska miltär in i Kurdistan. Menar du att kurderna bara göt attentat för skoj skull ? eller kan det bero på att de känner sig förtrykta och vill ha tillbaka sitt land ?
eller är de bara dumma ?
:P