Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-19, 22:50 #58
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Var och en har rätt till sin åsikt, men syftet med en diskussion är ju oftast att man skall få en möjlighet att vädra sina åsikter och, vilket inte alltid tycks vara självklart, få en möjlighet att påverka folks åsikter men, vilket tyvärr inte heller är självklart jag märkt, inte försöka TVINGA på folk sina åsikter.

Vad Svenska Kyrkan gör har ju inget med islam att göra. Det finns MÅNGA svenska religiösa samfund (kristna) som absolut INTE tillåter kvinnliga präster, för det är emot deras övertygelse och de blir inte stämde för det.

Vi tillåter olika religioner i vårt land och har gjort så ganska länge nu. Detta innebär också att vi tillåter olika yttringar som är av direkt religiös natur. Detta innebär dock inte att någon tillåts, eller skall tillåtas, att i religionens namn tvinga någon till något denna individ inte önskar. SÅ sker inte heller här.

Angående Turkiet och demokrati - jag anser inte att det är en relevant jämförelse med kurderna. Kurderna förtrycks inte längre i Turkiet. Inte av myndigheterna. Det har inte alls varit så särskilt länge, men så är fallet nu.

Idag tillåts kurdiska som språk och skolor får utbilda i kurdiska och man erkänner att kurderna finns som folkslag, men man anser dem vara turkar från myndighetshåll. Precis som vi ser samer som svenskar.

Däremot förekommer ofta, inte varje dag, men så gott som varje vecka, väpnade attentat mot hel oskyldiga civila och mot den turkiska ordningsmakten (och militären) utförda av kurdiska separatister. Dessa är både muslimer och kristna, men de uppför sig likadant... Vi talar om terrorister. Det är dessa som man bekämpar från turkisk sida.

Det är fria val i Turkiet. Turkiska kvinnor väljer själva om de vill ha slöja eller inte. De har religionsfrihet i Turkiet. Det finns kyrkor i Turkiet. Det finns synagogor i Turkiet.

Jag har aldrig bemötts med ens minsta skepsis på grund av min härkomst (svensk) i Turkiet och jag har varit där väldigt mycket.

Jag har inga 220 poäng i religionsvetenskap, men har läst både Koranen och Bibeln upprepade gånger och det är mina ögon förvånande hur lika dessa är i mångt och mycket. Det som förvånar är att du inte tycks ha förstått något av det du läst.

Det finns ingenting i Bibeln som är demokratiskt. Inte heller så i Koranen. Vem som nedtecknat dessa texter första gången är ju helt irrelevant. I Bibeln påstås allt vara sänt av Gud och i Koranen är det profeten Muhammed som säger sig fått allt från Gud (alias Allah) direkt. Det finns ingenting som direkt styrker vem som skrivit vad i något av fallen.

Beroende på nivå på den religiösa övertygelsen kan vi hitta de som ser Gamla Testamentet som LAG (vissa judar), hela Bibeln som lag (vissa kristna) och Koranen (vissa muslimer). Se bara på vissa kristna högerextremister i USA. De ser Bibeln som något skall bokstavstolkas. Det finns många tiotals miljoner "helt normala" medborgare i USA som tror att Jorden skapades för drygt 6000 år sedan och att kvinnan skapades av ett revben från Adam...

Det är många av dessa amerikaner som också just nu tjänstgör i olika muslimska länder för USA:s militär. Det är kanske inte någon bra utgångspunkt för en tjänstgöring i ett muslimskt land.

Jag är fortfarande övertygad om att religionens betydelse är sekundär om övriga levnadsförhållanden är likartad. Det är därför det fungerar hyfsat väl i Turkiet, eftersom landet ligger mycket bra till på många sätt jämfört med sina muslimska grannstater.

Jag är tyvärr inte lika övertygad om att det är lika bra ställt i Kosovo som i Turkiet.

Misstolka mig inte, jag vill gärna se en fredlig utveckling i Kosovo, men det finns mycket som talar emot det.

SPlittrat och hemskt långt inlägg, jag vet, men på något sätt känner jag mig engagerad i dessa diskussioner. :-)