Citat:
Originally posted by Doje@Aug 14 2003, 11:33 AM
Jag talade med min kontakt på Advertising.com på telefon. Han bedyrade att de alltid delar alla intäkter med sina sajter, dvs de inte tar betalt för impressions. Jag har dock ett minne av att någon nämnt i detta forum att de faktiskt tar ut en avgift för impressions i sitt nätverk - något som då skulle vara i strid med det avtal jag, och många andra, har med dem.
Kanske borde man utveckla ett system där den som säljer annonsutrymme får betalt för varje unik person som ser annonsen (alltså inte nödvändigtvis antalet impressions) eftersom annonsören sprider sitt budskap och sitt varumärke - branding helt enkelt - till alla de som ser annonsen oavsett om dessa personer köper något eller ej. Jag anser att vi inte kan acceptera att vi hjälper till att bygga varumärken utan att få någon ersättning för det. Vi lever i en värld där varumärken är allt och är värda mycket mycket pengar - det ska inte vara något man kan få gratis, inte ens på internet.
|
Citat:
Kanske borde man utveckla ett system där den som säljer annonsutrymme får betalt för varje unik person som ser annonsen (alltså inte nödvändigtvis antalet impressions) eftersom annonsören sprider sitt budskap och sitt varumärke - branding helt enkelt - till alla de som ser annonsen oavsett om dessa personer köper något eller ej. Jag anser att vi inte kan acceptera att vi hjälper till att bygga varumärken utan att få någon ersättning för det. Vi lever i en värld där varumärken är allt och är värda mycket mycket pengar - det ska inte vara något man kan få gratis, inte ens på internet.
|
Först, kan du visa oss din hemsida så kan vi få se vilken typ utav trafik du har? Då skulle man få lite bättre insikt på det hela.
För det andra, alla företag som sitter och annonserar på dessa nätverk förväntar sig ju att få lite "payback" på vad de lägger ut på att annonsera. Om de inte får payback, så kommer de garanterat inte annonsera i nätverken i framtiden.
Därmed så kan man säga att allt beror på vilken typ utav trafik man har.
Startar jag ISOnews.com och skriver om warez och ett företag som lastbryggan.se annonserar där, hur många köp per månad tror du lastbryggan kommer få? Som sagt, trafiken avgör.
Därmed så visa gärna vilken sajt du har så kan man få bättre insikt.
Sist men inte minst, de "varumärken" du ser på advertising.com är inte värda mycket.
Visst finns det ett fåtal som är större än andra, undantag finns överallt dessutom, men i helhet är det bara mindre aktörer.
Då spelar det knappast någon större roll.
Och tycker du verkligen din teori stämmer så bra, så skulle du med andra ord tjäna en förmögenhet på din kunskap om att
exponera ditt eget varumärke på nätverket, varför vänta?