Ämne: DNS-ompekning
Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-19, 08:27 #9
martin-lb martin-lb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
martin-lb martin-lb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Originally posted by clirre@Feb 19 2008, 07:38
Har testat fram och tillbaka nu. Bytte tillbaka till Proinet men då kraschade de igen så jag flyttade till Binero, där ompekningen inte lyckades. Nu har sidan legat nere i nästan en vecka! Pekade precis tillbaka till Proinet där det verkar fungera igen.

Varför fungerar inte ompekningen till Binero? Allt funkar på plats där, det är vid ompekningen det pajar. Jag förlorar en hel dag när jag pekar om vilket är en mindre katastrof. Borde den inte stanna kvar på gamla webbhotellet till det ögonblick den pekas om? Den borde väl aldrig bli svart!?

Håller på att bli tokig här! Har frågat Binero men de vet inte heller. Det är ju samma problem för både en .se och en .com så det är väl knappast IIS heller.
Låter ju väldigt lurigt, ompekningar brukar inte vara några problem. Är det förberett med sänkta TTL'er etc så kan det göras med minimala avbrott (om några).

Det är svårt att ge dig någon lösning här eftersom jag inte vet var problemet finns. Men, om det är samma problem som jag skrev om i mitt förra svar, nämligen att ns1/ns2.binero.se inte svarar auktorativt för domänen (t.ex. presenttips.com) så gissar jag att ditt problemet ligger i deras namnservrar. D.v.s. att .COM-toppdomänen börjar peka ut de nya namnservrarna, som inte känner till domänen. Eftersom de är ovetande om presenttips.com pekar dessa då tillbaka på .COM-domänen, som pekar ut... blir en liten loop typ. Besökaren får aldrig tillbaka någon IP adress, därav slutar det fungera även på det gamla webbhotellet.

Om det gäller presenttips.com så kan du själv testa med nslookup i windows.
Kod:
Start->kör->cmd
nslookup - ns1.binero.se
set q=SOA
presenttips.com
Då skall du få tillbaka uppgifter om TTL'er, refresh tider etc. Även om det visas lite annorlunda i nslookup jämfört med 'dig' så skall innehållet finnas där (se mitt exempel i förra inlägget)

Hoppas du får det att funka!

/Martin - edit: förtydligande
martin-lb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat