Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Jag tror dock det är ett utdöende koncept.
|
Jag anser att du har helt fel i ditt antagande - det du säger har sagts i snart 10 år, men som vi alla vet är antalet domänregistreringar en konstant uppåtkurva.
Kan verksamheter som Comitnet/Yreg/Nictrade omsätta åtminstone 100 miljoner per år eller dedikerade domänverksamheter som tar 1295 ex moms i registreringsavgift (+årskostnad) rulla 15 gubbar och omsätta över 11 miljoner för att inte tala om IT-verket och allt vad de kallar sig omsätta gud vet hur många domäner..
Det är väl för övrigt bara 1½ år sedan IIS själva gjorde någon undersökning bland sina kunder och kom fram till att medelkunden var beredd att betala 1000:- per år för domänen (Nu var det väl ingen hjärnkirurginivå på de frågorna som ställdes och det är svårt att veta om några kunder även inbegrep webbutrymme i sitt svar) men det ger ändå en klar bild av att medelkund är beredd att betala mer än 50 spänn för domän. Sen beror det på om det handlar om ftg/pp mm
Att överlåta något man kanske inte behärskar till någon som kan är ju inget konstigt - alla kan inte laga mat eller baka bröd.. och priset för en limpa skiljer sig om du handlar på Coop eller Konditori Gateau - det handlar om Paketering, Approach, Core Business, Mainstreamprodukt mm - om du frågar mig
|
Det är fortfarande en väldigt ung bransch, tio år är inte mycket i det sammanhanget....
Visst skiljer sig priset på en limpa bröd från kedja till kedja men du kan inte sälja samma produkt till tredubbla priset någonstans och hoppas på det bästa =)