Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 18 2008, 19:23
Välansedda kanske var fel ordval i sammanhanget men Loopia och Binero är t.ex. två betydligt mer bärkraftiga bolag. Jag tror personligen att prisökningen är en reaktion mot ett minskande antal kunder och att Svenska Domäner kommer lägga ner när de inte längre lyckas locka kunder ur sin väl medvetna målgrupp genom sin utmärkta service utan dess like samt attraktiva och välmotiverade priser.
Visst kan man tycka att det är intressant att de lyckas få domänregistrering lönsamt men det är helt säkert en dödfödd affärsidé i längden. De var tidigt ute och lever på detta fortfarande men nya aktörer som försöker sig på samma sak lär snabbt få se sig om efter ett annat jobb.
Det kan väl också diskuteras om ren domänregistrering är någonting man bör kunna tjäna pengar på? Erbjuder man extra service kring detta är ju det en annan femma.
|
Citat:
Välansedda kanske var fel ordval i sammanhanget men Loopia och Binero är t.ex. två betydligt mer bärkraftiga bolag.
|
Nu pratar vi väl ändå om två skilda saker - Bolagen du tar upp har såvitt jag känner till en helt annan grundverksamhet som de tjänar pengar på - De är båda större webbhotell och använder domänregistreringar som ett kompliment/lockvara
Föstår jag verksamheten bakom Svenska Domäner så får du vända på steken - de är en domänregistreringstjänst som för något år sedan kompletterade med webbhotell (osäker på om de hostar själv, passar eller agerar ÅF kring detta)
Citat:
Visst kan man tycka att det är intressant att de lyckas få domänregistrering lönsamt men det är helt säkert en dödfödd affärsidé i längden.
|
Jag skulle vilja påstå att det finns en rad exempel som talar i annan riktning.
Citat:
Det kan väl också diskuteras om ren domänregistrering är någonting man bör kunna tjäna pengar på? Erbjuder man extra service kring detta är ju det en annan femma
|
Som jag ser det är det väl helt upp till det ombud som väljer att betala:
Citat:
Anslutningsavgift:5 000 kronor (6 250 kr inklusive moms)
Deposition:10 000 - 30 000 varierar beroende på kreditvärdighet och är en säkerhet för obetalda fakturor gällande nyregistreringar
Årsavgift:12 000 kronor (inklusive moms 15 000 kronor)
Den totala kostnaden ligger alltså mellen 27 000 kr och 47 000 kronor (beroende på vilken deposition du betalar)
|
Eller vilka kriterier anser du ska styra här? Webbutrymme, SEO-tjänst, Juridiska tjänster, Bolagsbildningar ?
Det är också så (om jag förstått IIS rätt) att ombuden framöver även kommer avkrävas auktorisering på personnivå för att bibehålla ombudsrätten.
Att kräva vissa kringtjänster för att få registrera en domän för annans räkning anser jag inte fullt så genomtänkt..