Citat:
Originally posted by Gustav@Feb 18 2008, 16:42
Att det är symptom av att någonting annat i samhället är sjukligt kan jag hålla med om. Men vill vi diskutera kausalitet så tycker jag att det blir problematiskt när du inte vill erkänna korruption och våld som en förklaring till fattigdom. Samtidigt som du anger det politiska klimatet som en förklaring till problemen i området.
|
Nja, korruptionen och våldet är knappast en förklaring till fattigdom utan det föds snarare därur eller uppstår ofta tillsammans med densamma i efterdyningar av framför allt krig. Det politiska klimatet har givetvis en djupare bakgrund som man får söka 50 år, 100 år eller ännu längre tillbaka. Folk ändrar inte på sig så lätt, är själv inblandad i ett projekt rörande andragogik och det är ett svårt område oavsett vilket land man befinner sig i.
Håller med dig fullt ut om att det är ganska idiotiskt att säga att Hitler var orsaken till föriintelsen och att Milosevic startade kriget i f.d. Jugoslavien.
Vet inte om jag tror på din vision om världsmedborgare dock =) Även om svenskar (eller vilket folk det nu må vara) flyttar utomlands i större utsträckning än tidigare så är det ganska sällan svenskar gifter sig och skaffar barn med t.ex. någon från Uganda. Det har ju dock sällan något med politik att göra =)
Det är oerhört viktigt att lösa de konflikter som ligger till grund för oroligheter i Kosovo liksom över hela världen. Om vi inte kan hantera den våldsspiral som vi säkerligen kommer se när klimatförändringarna ger resultat så är det nog en stor risk för ett nytt världskrig som kommer bli långt värre än de tidigare bägge....
Utbildning och välstånd är steg i rätt riktning men det löser inte alla problem och det är inte något man kan uppnå bara sådär. Det finns oerhört stora problem som måste lösas och särskilt i Afrika lider många länder fortfarande av kolonialmakternas härjningar i form av etniska motsättningar och växande statsskulder som hindrar utvecklingen.