Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 18 2008, 15:45
Korruption och våld är symtom på några bakomliggande faktorer och inga orsaker till instabilitet i sig så det är inte så stor poäng med att diskutera just sådana företeelser på det viset.
Det har nog inte så mycket med många folkgrupper på en plats att göra som det politiska klimatet och det är nog där de största förändringarna måste ske om det ska bli någon ordning på Balkan.
|
Att det är symptom av att någonting annat i samhället är sjukligt kan jag hålla med om. Men vill vi diskutera kausalitet så tycker jag att det blir problematiskt när du inte vill erkänna korruption och våld som en förklaring till fattigdom. Samtidigt som du anger det politiska klimatet som en förklaring till problemen i området.
Vad jag menar är att även det politiska klimatet måste ha en bakomliggande orsak. Även det måste vara ett symptom av någonting annat.
Kriget är naturligtvis en godtagbar förklaring. Men det hade förmodligen aldrig blivit krig från första början om Jugoslavien varit etniskt homogent. Den enkla förklaringen brukar vara att Milosevic startade kriget. Precis som man brukar säga att Hitler startade andra världskriget. Men sådana förklaringar är för simpla. Ingen ensam människa kan starta ett krig (det krävs att man är fler än en person för att kriga). Sanningen är att både serberna och tyskarna ville ha sina krig, även om de säkerligen ångrade sig med tiden. De ansåg sig båda tillhöra folkgrupper som hade rätt att styra över andra folk.
Det verkar finnas någon naturlag som säger att olika folkgrupper måste slå ihjäl varandra. Finns grupperna inom det egna landet så blir det inbördeskrig. Finns grupperna i var sitt land så letar de upp varandra för att dra igång ett reguljärt krig mellan två stater.
Nu är jag övertygad om att någon som läser det här kommer att tolka det jag skriver som att jag är emot invandring och att jag alltid vill hålla isär folkgrupper. Tvärtom. Att olika folk beblandas som de gör världen över idag är någonting mycket positivt. De blandas upp med varandra och i en avlägsen framtid så kommer vi alla att se på oss själva som världsmedborgare och inte som serber eller albaner. Men det är framtiden. Ser vi till nutiden och Kosovo så är det som upplagt för bråk med så många etniciteter på en och samma plats. Förhoppningsvis så har jag fel. Det är sällan jag gillar att ha fel, men i det här fallet skulle det vara väldigt kul att ha fel.
Edit: Rättade till namnet Milosevic då jag som vanligt glömde bort att WN inte har stöd för vissa utländska bokstäver.