Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-17, 17:52 #13
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Sioustis - det var din stavning av Kosovo som gjorde att jag gissade på ett annat ursprung! Ditt namn antydde dock något annat och jag borde ha varit vaken för det!

Gustav - sant... Det är inte bara den samiska folkgruppen som utsatts för diverse övergrepp, men sett ur ett internationellt perspektiv har samerna, både i Sverige, Norge och Finland, behandlats mycket väl och de har i stort kvar alla av sina tidigare rättigheter och möjligheter att utöva sina traditionella näringar. Faktum är att ytterst få människor (samerna är inte så många - kanske drygt 20 000 och av dessa är drygt 2 000 renskötande) förfogar över ett område som motsvarar över en tredjedel av hela Sverige. Det är enorma arealer som de äger rätt använda i princip som de behagar och dessutom är renskötsel bara tillåtet för samer - vanliga svenskar FÅR INTE syssla med det... Rätt fascinerande. Majoriteten av befolkningen får yrkesförbud inom en viss näring till förmån för en liten etnisk minoritet.

Vad jag vill säga med detta är att vi, de facto, har det riktigt bra här... Det har inte alltid varit så, men bra länge.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat