Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Ursprungligen postat av klein
1) Säkerhetskopiera dina sajter reglelbundet.. En gamla P4 och lite disk, och Debian är en jättebra lösning på uppgiften. Gå säkert och fixa med en Windows burk också.
2) Klara inte din verksamhet nertid, fine! Hyr en coloburk . Beronde på hur många miljoner du riskera att förlora på nertid, invenstera i en till. Sprid ut dem på olika levrantörer.
|
De webbsidorna som utgör ens levebröd har man förmodligen säkerhetskopior på. Själv har jag vid sidan av mina större projekt dock ett flertal mindre webbsidor utspridda på billiga webbhotell. Vad gäller de sidorna så brukar jag vara mindre noga med backup. Att den här typen av oviktiga sidor ändå vara ganska trevliga att ha inser man först när de är borta och raderade. Nu är jag inte kund hos Proinet så jag klarade mig denna gång.
Jag blev nyfiken på det där med Debian och säkerhetskopior. Har Debian stöd för att automatiskt ta backupér från server eller webbhotell? Själv kan jag inte mycket om servrar och operativsystem, men ifall den möjligheten finns så betalar jag någon duktig person för att fixa det. Jag gör alltid manuella backupér nu och det är ganska tradigt.
|
Debian i sej , är ju bara ett OS.. Du kan antaligen göra detta på en Mac OS X maskin också. Jag använder en ftp klient som heter lftp ,och som jag använda i några enkla script.
Men du kan med vädligt enkla medel uppnå , att maskinen loggar in på din webhotell ftp, speglar ner den och gör en tar boll av den. Lägger du den här scriptet i cron demon, så sker det dagligen..
Samma sak gör man i mysql, finns ett jättefint kommando som hetter mysqldump, logga in i kontrolpanelen på ditt webhotell, öppna upp vilken ip du kommer ifrån , sedan kan man dagligen köra ett mysqldump kommando på databasen.
OBS! Jag försvara inte dålig säkerhet, men det är aldrig fel att själv ha så mycket kontroll på sitationen som möjligt.